Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Events — 23 jun 2017

Prijs
Gratis met registratie
Locatie
Audi zaal 0.1, auditorium en tentoonstellingzalen
Tijd
23 jun 2017, 18.00 tot 20.00
Taal
English
Toegang
Registreren

Ter ere van de opening van de tentoonstelling Edward Krasiński (June 24 – October 15, 2017) organiseert het Stedelijk Museum een gesprek over Edward Krasiński. Senior curator Kasia Redzisz (Tate Liverpool) en Anka Ptaszkowska, kunstcriticus en medeoprichter van de Foksal Gallery in Warschau, geven een korte presentatie. Tentoonstellingscurator Leontine Coelewij stelt de gastsprekers enkele vragen in een kort interview.

Edward Krasiński (1925-2004) is een van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70. Hij liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.  In de tentoonstelling zijn ruim 50 werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn.

PROGRAMMA

20.00  aanvang
20.15  openingspeech Beatrix | Audi zaal 0.1
20.20   tentoonstelling bekijken | tentoonstellingszalen 1.15 – 1.7
21.00 – 21.45 programma Kasia Redzisz, Anka Ptaszkowska, Leontine Coelewij | Teijin auditorium
22.00     museum sluit

MEER OVER DE SPREKERS

Kasia Redzisz is senior curator bij Tate Liverpool, waar zij de tentoonstelling Edward Krasiński (2016 - 2017) heeft samengesteld, die op dit moment te zien is in het Stedelijk Museum Amsterdam. Voor de Tate Liverpool tentoonstelling catalogus schreef Redzisz het essay “Sculpture for Performance. Edward Krasiński and his Props”. Andere tentoonstellingen die zij organiseerde zijn onder meer: Francis Bacon: Invisible Rooms (2016) en Maria Lassnig (2016). Tussen 2010 en 2014 was ze assistent curator bij Tate Modern in Londen. Redzisz is een auteur van boeken over hedendaagse kunst, evenals bijdrager aan tentoonstellingscatalogi en tijdschriften zoals Pavilionesque en Frieze.

Anka Ptaszkowska is kunstcriticus en mede-oprichter van de Foksal Gallery in Warschau. Sinds 1970 woont ze in Parijs, waar ze  leiding gaf aan Galerie 1-36 en daarna aan Vitrine pour l'art actuel. Ptaszkowska gaf les in de hedendaagse kunstgeschiedenis aan de academie in Caen. Daarnaast heeft ze gepubliceerd in catalogi en tijdschriften, waaronder Struktury, Wiadomości Plastyczne, Współczesność en Art Press. Ze organiseerde een aantal tentoonstellingen, waaronder Échange entre artistes: Pologne - USA (1982). Zij is de auteur van Traktat o życiu Krysztofa Niemczyka na użytek młodych generacji [Verdrag over het leven van Krzysztof Niemczyk ten faveure van de jonge generatie] (2007). In 2010 publiceerde ze een autobiografisch boek Wierzę w wolność, ale niet nazywam się Beethoven [Ik geloof in de vrijheid, maar mijn naam is niet Beethoven].

Leontine Coelewij is conservator bij de afdeling collectie & presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam en de tentoonstelling curator van Edward Krasiński, in samenwerking met Tate Liverpool. Sinds de heropening van het museum is ze mede-verantwoordelijk voor de presentatie van de collectie beeldende kunst na 1960. Recentelijk organiseerde Coelwij verschillende tentoonstellingen zoals Seth Price: Social Synthetic (2017), Magali Reus: Mustard (2016), Saskia Noor van Imhoff: #+23.00 (2016), Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art (2015), Marlene Dumas: The Image As Burden (2015), Aernout Mik: Communitas (2013) en de presentatie Paulina Olowska: Au Bonheur des Dames (2013 - 2014).