Events — 11 t/m 12 apr 2015

Naar aanleiding van de tentoonstelling Het Stedelijk in de Oorlog biedt het museum op zaterdag 11 en zondag 12 april een podium aan persoonlijke verhalen en getuigenissen uit de oorlogstijd waarbij de nadruk ligt op herinneringen aan het Stedelijk Museum. Wat gebeurde er in het museum tijdens de oorlog? En zijn er nog herinneringen aan de bunker in de duinen in Castricum? 

Prijs
Gratis. Wilt u ook het museum bezoeken dan heeft u daar wel een geldig entreebewijs voor nodig.
Locatie
zaterdag 11 april: Studio A (benedenverdieping), zondag 12 april: Auditorium
Tijd
11 t/m 12 apr 2015, 10.00 tot 15.00
Taal
Nederlands
Toegang
Graag van tevoren aanmelden via een email naar oralhistory@stedelijk.nl. U kunt het Open Podium / Oral history Weekend gratis bijwonen. Wilt u (ook) het museum bezoeken, dan kunt u hier alvast online uw tickets kopen.

In het weekend van 11 en 12 april is iedereen van harte welkom om deze live interviews met unieke sprekers als K. Schippers,  Christine Koenigs en Myriam Mater bij te wonen. Daarnaast kunnen reeds opgenomen interviews bekeken worden of kun je natuurlijk zelf je herinneringen met ons delen. Ook wanneer deze herinneringen uit de tweede hand zijn (dus overgedragen via een vader, moeder of andere bekenden), nodigen we je van harte uit om je verhalen te vertellen. 

Doel

Door middel van een vraaggesprek stellen wij al deze persoonlijke belevenissen en herinneringen op systematische wijze veilig voor de toekomst, zodat deze niet verloren zullen gaan. De verhalen worden gefilmd en nadien in het Engels ondertiteld zodat ze voor een breed publiek raadpleegbaar zijn in de bibliotheek van het museum.  

Hoe werkt het?

Hieronder staat het programma voor het weekend van 11-12 april zodat je precies kunt zien welke sprekers op welk tijdstip zijn of haar verhaal vertellen. Tussen alle verhalen door is er een ‘open vloer’ wat betekent dat bezoekers de mogelijkheid hebben om zelf geïnterviewd te worden en hun herinneringen aan het Stedelijk en de oorlog (of de bunker in Castricum) te delen. Ook kunnen eerder opgenomen interviews met o.a. fotografe Ata Kandó, Babette Treumann (dochter van grafisch vormgever Otto Treumann) en ontwerper Friso Kramer bekeken worden. Bekijk hier het volledige programma.

oproep: Deel (uw) herinneringen

Heeft u nog herinneringen aan het Stedelijk tijdens de Tweede Wereldoorlog, kent u iemand die deze periode heeft meegemaakt? Of heeft u nog foto's of andere documenten uit die tijd? Neem dan contact met ons op via: oralhistory@stedelijk.nl of tel nr.: 020-5732608 of 06-43526378

programma

ZATERDAG 11 APRIL – Locatie: Studio A
Tijd: 12.00 - 17.00 uur 

12.00-12.20 Inloop

12.20-12.40 Francine Moormann-Albach

12.40-13.00 Open vloer

13.00-13.20 Christine Koenings

13.20-15.00 Open vloer

15.00-15.20 Annemarie Lütjens 

15.40-15.40 Open vloer

sprekers

Francine Moormann-Albach
Francine’s moeder, Jettie Tielrooy, vertegenwoordigde de stem van de door de nationaalsocialisten onderdrukte Nederlanders door samen met anderen de tentoonstelling Het vrije boek in onvrije tijd (1945) te organiseren. Drukwerk dat tijdens de bezetting was verboden, werd nu openlijk tentoongesteld in het Stedelijk. Dit was de eerste grote tentoonstelling van verzetspoëzie in het bevrijde deel van Europa. 

Christine Koenigs
Als kleindochter van Franz Koenigs, een tot Nederlander genaturaliseerde Duitse bankier en kunstverzamelaar, heeft Christine haar eigen verhaal over ‘oorlogskunst’. Ook kent zij verhalen van haar grootouders, die als kunstverzamelaars net voor en tijdens de oorlog contact hadden met conservator Willem Sandberg en museumdirecteur David Röell.

Annemarie Lütjens
Annemarie is de dochter van Helmuth Lütjes, die in 1923 Duitsland verliet om in Amsterdam het Nederlandse filiaal van de kunsthandel Cassirer op te richten. Als kunstverzamelaar lunchte hij iedere week met Röell en Sandberg: ook gedurende de oorlog gingen deze afspraken door. Naast de directeur en conservator van het Stedelijk bouwde Lütjens ook een band op met de schilder Max Beckmann, die in 1937 naar Nederland vluchtte, omdat de nazi’s zijn kunst als ontaard beschouwden. Hij schilderde als dank voor de steun een portret van de familie Lütjens, waar ook Annemarie op te zien is.

programma

ZONDAG 12 APRIL – Locatie: Auditorium
Tijd: 12.00 - 17.00 uur  

12.00-12.20 Inloop

12.20-12.40 Myriam Mater

12.40-13.00 Open vloer

13.00-13.20 Iara Brusse

13.20-15.00 Open vloer

15.00-15.20 K. Schippers

15.20-15.40 Open vloer

15.40-16.00 Mevrouw Bucker

16.00-16.20 Open vloer

16.20-16.40 Peter Jonkman

16.40-17.00 Open vloer

sprekers

Myriam Mater
De vader van Myriam Mater zat in het verzet. Zijn verzetsgroep werkte samen met een groep met kunstenaars, waaronder Emmy Andriesse, Dick Elfers en Willem Sandberg. Tijdens de hongerwinter kwam haar moeder te overlijden, en die zou begraven worden op Zorgvliet. Samen met Emmy Andriesse en haar vader liepen zij naar de begraafplaats. Emmy, die lid was van De Ondergedoken Camera, maakte een foto van een doodgraver tijdens die begrafenis. Die foto is nu onderdeel van de vaste collectie van het Stedelijk. Op zondag vertelt Myriam Mater haar verhaal 

Iara Brusse 
Iara Brusse is de dochter van Wim Brusse en Eva Besnyö. Haar beide ouders zaten in het verzet. Eva Besnyö was een Hongaarse, die in Berlijn studeerde en naar Nederland vluchtte vanwege de opkomst van de nationaalsocialisten. In Nederland fotografeerde zij Rotterdam, dat na het bombardement in Rotterdam in puin lag. Deze foto’s inspireerden Charley Toorop’s Arbeidersvrouw, te zien op de tentoonstelling Het Stedelijk in de Oorlog. Gedurende haar onderduikperiode zat zij samen met Wim Brusse in het verzet. Iara Brusse, hun dochter, vertelt het verhaal van haar ouders. 

K. Schippers
K. Schippers is bekend als schrijver, dichter en kunstcriticus en kent het Amsterdam van de Tweede Wereldoorlog uit zijn jeugd. Voor Het Stedelijk in de Oorlog schreef Schippers zijn herinneringen aan het Amsterdam van toen op in het kinderboek De bevrijding van het Stedelijk. De kunst die hij als kleine jongen in het Stedelijk zag belichaamde het ultieme gevoel van de bevrijding. 

Wil Bucker-Mol
Wil Bucker-Mol was nog jong toen de oorlog uitbrak. Haar vader werkte bij de gemeente, en had zodoende contact met conservator Willem Sandberg en David Röell, de toenmalig directeur van het museum. Als heemkundige was hij onderdeel van een commissie, die een ‘neutrale’ tentoonstelling organiseerde in 1943, genaamd Amstel, Vecht, Zaan. Wil vertelt hoe zij als meisje het Stedelijk bezocht, om de tentoonstelling van haar vader te bezoeken.

Peter Jonkman
Peter Jonkman kan zich het culturele leven van het Amsterdam in oorlogstijd nog herinneren: “in die eerste oorlogsjaren ging het ‘gewone’ leven, wel soms enigszins aangepast, normaal door”. Als kleine jongen bezocht Peter Jonkman het Stedelijk Museum in de oorlog, samen met zijn vader. In 1941 zag hij de tentoonstelling In Holland staat een huis, en net na de oorlog de tentoonstelling Het vrije boek in onvrije tijd (1945). Peter Jonkman zal zondagmiddag zijn herinneringen aan het museum in de oorlog vertellen.

VERDIEPING:
HET STEDELIJK IN DE OORLOG BLOG

Meer lezen of verder verdiepen in de geschiedenis van het Stedelijk voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog? Lees meer op ons blog.