exhibition close-up

Marlene Dumas: Faces of Death & Faces of Life
9 nov 2014

Locatie
Teijin auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
15.30 - 17.30 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50
Reserveren

Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Dead Marilyn, 2008, Oil on canvas, Kravis Collection. Copyright Marlene Dumas, foto Peter Cox
Dead Marilyn, 2008, Oil on canvas, Kravis Collection. Copyright Marlene Dumas, foto Peter Cox

Leven en dood zijn twee klassieke thema’s die Marlene Dumas op eigen wijze heeft geïnterpreteerd en heeft vertaald naar haar hedendaagse kunstpraktijk. Vanuit deze tegenstrijdige, maar sterk met elkaar verbonden onderwerpen binnen haar oeuvre, bespreken twee gerenommeerde experts uit de kunstwereld de schilderijen uit de overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image As Burden.  

Hoewel we de dood direct herkennen als zij wordt afgebeeld, kunnen we niet spreken van één beeld van de dood. Toch proberen kunstenaars door de eeuwen heen de dood een gezicht te geven. In een korte bespreking onderzoekt kunstcriticus Dominic van den Boogerd (directeur kunstacademie de Ateliers, Amsterdam) de portretten van overledenen uit de Dumas tentoonstelling in relatie tot het werk van onder anderen de Duitse beeldend kunstenaar Gerhard Richter en de zestiende-eeuwse Italiaanse schilder Caravaggio.

Naast de dood, zijn veel schilderijen van Marlene Dumas doordrongen van verwijzingen naar het (pasgeboren) leven en levendigheid in de vorm van cultuur. Als tegenhanger bespreekt cultuurtheoreticus Mieke Bal (Universiteit van Amsterdam) werken als Pregnant Image (1988 – 1990) en Great Men (2014) in relatie tot bredere sociaal-culturele onderwerpen zoals het vrouwbeeld en de referenties naar dichters en filmmakers.

Meer over de sprekers:

Dominic van den Boogerd is kunstcriticus en directeur van de internationale kunstenaarsinstelling De Ateliers in Amsterdam. Hier resideerde Marlene Dumas als jonge kunstenaar, later kwam ze terug naar de Ateliers om als tutor les te geven aan aankomende kunstenaars. Van den Boogerd schrijft recensies en artikelen over hedendaagse kunst voor internationale kunsttijdschriften zoals Parkett, Frieze en Art Papers. Daarnaast levert hij regelmatig bijdragen aan boeken en tentoonstellingscatalogi over internationale kunstenaars, waaronder essays over René Daniëls, Germaine Kruip, Urs Fischer en Fiona Tan. Over Marlene Dumas schreef hij onder andere in Marlene Dumas (London, Phaidon Press, 1999 ) en Early Works: De Ateliers 1998-2002 (Amsterdam, Stichting Ateliers ’63, 2002).

Mieke Bal is cultuurcriticus, theoreticus en oprichter van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) aan de Universiteit van Amsterdam. Bal heeft een passie voor het werk van Marlene Dumas en gaf na de heropening van het Stedelijk Museum een uitverkochte Gallery Talk over de schilderijen van Dumas die toen te zien waren in de collectieopstelling van het museum. Ook schreef ze over Dumas in Double Exposures: The Subject of Cultural Analysis (New York, Routledge, 1996).  Verdere belangstelling van Mieke Bal strekt zich uit van de Bijbelse en antieke oudheid tot zeventiende-eeuwse en hedendaagse kunst, moderne literatuur, feminisme en migratiecultuur. Tot haar vele publicaties behoren onder andere Travelling Concepts in the Humanities (2002) en Narratology (derde editie 2009). Daarnaast is ze  film- en documentairemaker, haar film Madame B ging in het najaar van 2014 in première bij het Stedelijk Museum.