exhibition close-up

Marlene Dumas: The Power of Photography & The Power of Painting
23 nov 2014

Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
15.30 - 17.30 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Entreeprijs Stedelijk Museum + 2,50 toeslag
Reserveren

Noodzakelijk. Reserveer hier

Marlene Dumas, The Widow, 2013
Marlene Dumas, The Widow, 2013

Twee professionals uit de kunstwereld bespreken de manier waarop Marlene Dumas in haar expressieve schilderijen en tekeningen een verbinding legt tussen mediabeelden en schilderkunst. Hoewel Dumas’ omgang met beeldcultuur en schilderkunst losjes en associatief is, selecteert ze de mediabeelden nauwkeurig en treffend. Wat is de werkwijze van Marlene Dumas en hoe vindt de vertaalslag van (pers)fotografie naar schilderkunst plaats? 

Met een persoonlijke selectie van schilderijen en tekeningen uit de tentoonstelling Marlene Dumas: The Image As Burden verrijken kunstcriticus Hans den Hartog Jager en beeldend kunstenaar Esiri Erheriene-Essi elkaars inzichten in het werk van Marlene Dumas. Den Hartog Jager bespreekt naar aanleiding van Dumas’ werk op kunst beschouwende wijze de verhouding tussen werkelijkheid, fotografie en schilderkunst in het kader van de romantische traditie. Erheriene-Essi vertelt vanuit een kunstenaarsperspectief over de vertaalslag van beeldcultuur naar schilderkunst met gedetailleerde voorbeelden uit haar eigen praktijk.  In een gemodereerd gesprek met beide sprekers, worden  hun invalshoeken verbonden, tegenover elkaar gezet en bevraagd. Er is daarbij ook ruimte voor vragen uit het publiek.

MEER INFORMATIE OVER DE SPREKERS

Hans den Hartog Jager is kunstcriticus en schrijver. Hij schreef onder meer boeken over schilderkunst en materialiteit waarin het werk van Marlene Dumas regelmatig de revue passeert (Verleden in verf, 2011; Dit is Nederland: in tachtig meesterwerken, 2008; Verf, 2004). Zijn kennis over de Nederlandse top van de beeldende kunst is te lezen in monografische publicaties over onder anderen Ger van Elk (2004), Maria Roosen (2006), Job Koelewijn (2006), Tom Claassen (2009), Renie Spoelstra (2009) en Hans Eijkelboom (2010). Momenteel schrijft Den Hartog Jager voor diverse kranten en tijdschriften zoals het NRC Handelsblad, maar ook voor Oog en Hollands Diep. Daarnaast treedt hij regelmatig op als interviewer en recensent voor radio en televisie (De Avonden van de VPRO en Opium TV van de AVRO). Recentelijk was de door hem samengestelde tentoonstelling Meer Macht (2014) te zien in Museum de Fundatie in Zwolle.

Esiri Erheriene-Essi is beeldend kunstenaar en kreeg les van Marlene Dumas tussen 2007 en 2009 aan de internationale kunstinstelling de Ateliers in Amsterdam. Daar leerde ze van Dumas zich te concentreren op details, iets wat ze tot op heden toepast in haar eigen schilderspraktijk. Voordat Erheriene-Essi in Nederland aan een kunsteninstelling resideerde, voltooide ze met succes haar BA Media Studies en haar MA Fine Arts aan de University of East London. Ze werkte een tijdje als journalist, maar keerde uiteindelijk terug naar de beeldende kunst waar ze haar liefde voor media, beeldcultuur en kunst samenbrengt in kleurrijke schilderijen. Zoals Dumas zelf verwoordde over Erheriene-Essi: "Zij hoort bij een nieuwe generatie van jonge mensen die schilderijen over de mondiale cultuur van onze media-gevoelige tijd maken." Onlangs was Erheriene-Essi's eerste museale solotentoonstelling te zien in Museum Arnhem (Don’t support the greedy, 2014).