Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Gallery talks — 7 nov 2014

Locatie
Stedelijk Museum, start in de Schiphol entreehal, rondleiding door de tentoonstelling
Tijd
7 nov 2014, 12.00 tot 13.00
Taal
Nederlands
Toegang
Noodzakelijk. Reserveer hier.

Het Stedelijk Museum heeft het genoegen om u uit te nodigen de tentoonstelling ON THE MOVE Verhalen in hedendaagse fotografie en grafische vormgeving te bezichtigen in het gezelschap van de curatoren van de tentoonstelling en gast-juryleden voor de Gemeentelijke Kunstaankopen. Tijdens een reeks Gallery Talks bespreken zij een groep werken op zaal, uitgaande van hun eigen kennis en expertise binnen de fotografie en vormgeving. Zo krijgt u de gelegenheid een aantal rondleidingen bij te wonen vanuit telkens een uniek perspectief.

De presentatie toont 28 kunstenaars die op speelse, kritische en uitdagende wijze verhalen vertellen via fotografie en grafische vormgeving, in de vorm van kunstenaarsboeken, ruimtelijke installaties en nieuwe technische mogelijkheden zoals apps en websites. Tijdens de Gallery Talks vertellen de curatoren en gast-juryleden vanuit hun professionele achtergrond over de werken in de tentoonstelling; Carolien Glazenburg (samensteller van de tentoonstelling en conservator Grafische Vormgeving bij het Stedelijk Museum), Anne Ruygt (samensteller van de tentoonstelling en junior conservator Fotografie), Ad van Denderen (gast‑jurylid en fotograaf), Mirjam Kooiman (conservator in opleiding Fotografie), Karin Krijgsman (gast‑jurylid en studieleider van de opleiding Fotografie aan AKV St. Joost) en Dimitri Nieuwenhuizen (gast‑jurylid en medeoprichter van het multidisciplinaire vormgevingsbureau LUST).

Meer informatie over de sprekers

Ad van Denderen is fotograaf en is als gast‑jury lid betrokken bij de kunstenaars voor de Gemeentelijke Aankopen. Zijn werk is te omschrijven als geëngageerde fotografie met journalistieke inslag. Zijn aanzienlijkste project is Go No Go (2003), waaraan hij in de jaren 1980 begon en vijftien jaar lang doorwerkte om de Europese migratiegeschiedenis in beeld te brengen. Hij legde de pogingen vast van illegalen, asielzoekers en immigranten, op zoek naar een beter bestaan in Europa.
Van Denderen werkt voor verschillende opiniebladen zoals Vrij Nederland, waar documentaire fotografie min of meer synoniem is met links‑politieke geëngageerde fotografie, vrijwel zonder uitzondering in zwart-wit. In de jaren 1990 resulteerde dat in de boeken Welkom in Suid‑Afrika (1991) en Peace in the Holy Land (1997). Later fotografeerde van Denderen in kleur en onderzocht hij de relatie en verschillen tussen de zeventien landen aan de Middellandse zee in het boek So Blue So Blue (2003) dat verscheen met een tentoonstelling en een website. In datzelfde jaar rondde hij het project Go No Go (2003), af tevens met een publicatie, website en een tentoonstelling. Voor Useful Photography #004 (2004) fotografeerde van Denderen affiches van zelfmoordterroristen die zich in Israël hadden opgeblazen. Opmerkelijk: terwijl de terroristen nog onderweg waren, rolden de affiches vergezeld van heroïsche teksten al van de pers. Het meest recente werk van Van Denderen is een opdracht van het Rijksmuseum en het NRC, waarvoor hij de Nederlandse Krijgsmacht fotografeerde in 2008 en 2009. Voor het project Go No Go ontving Van Denderen op het internationale fotofestival in Perpignan de Visa d'Or voor documentaire fotografie. In 2007 ontving hij de Oeuvre Award of Contemporary Art van de stichting BKVB.