Performance — 18 apr 2014

Prijs
Entreeprijs Stedelijk Museum
Locatie
Schiphol Lounge, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
18 apr 2014, 11.00 tot 15.00
Taal
Engels
Toegang
Vrije inloop

Het Stedelijk Museum presenteert The Working Move, een performance van kunstenaar Brendan Fernandes (choreografie in samenwerking met Justine Chambers). Deze nieuwe versie van The Working Move is speciaal ontwikkeld voor de entreehal van het Stedelijk, en maakt deel uit van de performance- en lezingenreeks Stage It! (Part 3): SCRIPTED.

The Working Move is geïnspireerd op tradities in de balletleer die betrekking hebben op arbeid en uithoudingsvermogen, en refelecteert op de geschiedenis van de avant-garde dans en de relatie daarvan met de beeldende kunst. In dit werk zijn de bewegingen zo geconstrueerd dat de dansers een directe interactie aangaan met een aantal sokkels en zuilen. Deze minimalistische vormen dienen afwisselend als een decor, een ondersteunend rekwisiet of een onhandig obstakel. De dansers dansen en bewegen met het museummeubilair waarop gewoonlijk 'artefacten' (sokkels, zuilen, muurhaken, voetstukken) worden uitgestald, waardoor hun lichaam een vervangend ‘artefact’ wordt.

De live performance speelt zich af in de context van een repetitie, waarbij de dansers bewegingen uitvoeren terwijl ze van een regisseur instructies ontvangen voor hun handelingen. Dan wordt de dans onderbroken en opnieuw gestart op aanwijzing van de regisseur die de dans leidt en creëert..

De bewegingen van de dansers en hun relatie tot de objecten om hen heen zijn uitgewerkt in een script, ontwikkeld door de kunstenaar ter ondersteuning van de regisseur. Hoewel de bewegingen van de dansers in dit script worden voorgesteld, legt het ze niet volledig vast. The Working Move is een doorlopende repetitie waarin de aanwijzingen van de regisseur, het script en de geïmproviseerde bewegingen van de dansers alle even belangrijk zijn voor de totstandkoming van een werk dat nooit definitief gestalte krijgt. In dit werk bevraagt Fernandes niet alleen de positie van het lichaam van de performer in een museum, maar ook het idee van de performance als een enerzijds uitgeschreven en een anderzijds – mogelijk spectaculaire – live gebeurtenis.

Meer informatie over de kunstenaar

Brendan Fernandes is van Indiase afkomst, werd in Kenia geboren en emigreerde in 1989 naar Canada. Hij rondde het onafhankelijke studieprogramma van het Whitney Museum of American Art (2007) af en behaalde zijn MFA (2005) aan de University of Western Ontario en zijn BFA (2002) aan de York University in Canada. Zijn werk is nationaal en internationaal tentoongesteld, onder andere in het Solomon R. Guggenheim Museum, het Museum of Art and Design New York, Art in General, het Musée d'art contemporain de Montréal, de National Gallery of Canada, The Art Gallery of Hamilton, The Studio Museum in Harlem, het Mass MoCA, The Andy Warhol Museum, The Art Gallery of York University, Deutsche Guggenheim, Bergen Kunsthall, Manif d'Art: de Biënnale van de stad Quebec, de derde Guangzhou Triënnale en de Western New York Biënnale via de Albright-Knox Art Gallery. Fernandes was in 2010 een van de finalisten voor de Sobey Art Award, Canada's prestigieuze prijs voor hedendaagse kunst, en werd daarvoor ook in 2013 genomineerd. Onlangs werd hem een Robert Rauschenberg Residency Fellowship toegekend. Fernandes woont en werkt in Toronto en New York.agina Stage It! (Part 3) en in programma algemene tekst terugverwijzen naar deze activitei