Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Performance — 29 nov t/m 1 dec 2012

Tijd
29 nov t/m 1 dec 2012, 9.11 tot 11.11

stedelijk│special events
In:quest of Icarus
29 november   2 december 2012


Openbare repetities:
29 november, 10.00 - 18.00 uur (Kunstverein, Gerard Doustraat 132, Amsterdam)
30 november, 13.30 - 18.00 uur (Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam)
1 december, 10.00 - 18.00 uur (Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam)

Theaterstuk In:quest of Icarus:
2 december, 16.00 - 17.00 uur (Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam)

Voertaal: Engels
Toegang: Entreeprijs Stedelijk Museum (kortingen zijn van toepassing)
Reserveren: De repetities zijn openbaar toegankelijk, reserveren is hiervoor niet nodig. Voor de uitvoering van het toneelstuk is reserveren noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Het Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstverein Amsterdam presenteren in samenwerking met ontwerper James Langdon op 2 december 2012 in het Teijin Auditorium van het Stedelijk het bijzondere theaterstuk In:quest of Icarus. In de dagen voorafgaand aan de heropvoering van dit klassieke stuk van Norman Potter kan het publiek de repetities bijwonen, en ook de opbouw van het decor en de rekwisieten die in het stuk worden gebruikt volgen. Decor en rekwisieten worden verzorgd door studenten design van de Werkplaats Typografie (Arnhem) en het Sandberg Instituut (Amsterdam), onder leiding van Langdon.

“In:quest of Icarus is een tragedie, een eigentijds werk geschreven over en vanuit een eigentijdse situatie waarbij een Griekse mythe wordt benut om bepaalde aspecten van de situatie te verduidelijken.”

Norman Potter

Norman Potter (1923-1995) was een Engelse ontwerper en pedagoog. Hij was in 1964 mede-oprichter van de Construction School, een experimentele ontwerpopleiding aan het West of England College of Art in Bristol. Potters doortastende programma was niet gericht op specialisatie in één ontwerpdiscipline, maar moedigde juist de praktische samenwerking tussen verschillende disciplines aan. Het korte bestaan van de opleiding werd getekend door het verzet tegen Potters ideeën op alle niveaus binnen de onderwijsinstelling. Op grond van deze ervaringen, en van die binnen de studentenprotesten van 1968, werden Potters opvattingen over de opbouw van het vormgevingsonderwijs steeds meer anti-autoritair.

Het theaterstuk In:quest of Icarus is een complexe en allegorische verwerking van deze ervaringen. Volgens Potter gaat het werk over “muren en obstakels, zowel in de taal als de hardware; de codes die mensen gebruiken om hun identiteit te beschermen en willekeurige ervaringen te ordenen en inzichtelijk te maken, de wijsheid soms van dwaasheid, vrijheden en inperkingen, en zo meer.” Dit is Potters enige stuk, dat nog maar één keer eerder werd opgevoerd: op 5 december 1974 door studenten van de Construction School. Het werk wordt in het Stedelijk en de Kunstverein uitgevoerd door studenten van de Werkplaats Typografie uit Arnhem en het Sandberg Instituut in Amsterdam.

Het decorontwerp en de rekwisieten zijn ontleend aan de beeldtaal en verschijningsvorm van de typemachine waarop het stuk is geschreven: het Auditorium wordt zo ingericht dat het een typemachine voorstelt. Het publiek wordt actief betrokken bij de plaatsing van de toetsen, door Potter omschreven als “de alfabetische mogelijkheden van de gesproken en geschreven taal.” De mise-en-scene wordt voorbereid door de uitvoerenden zelf; het vierdaagse proces van opbouwen en repeteren maakt onderdeel uit van het kunstwerk.

In:quest of Icarus wordt georganiseerd door James Langdon in samenwerking met Kunstverein en het Stedelijk Museum Amsterdam in het kader van de tentoonstelling Construction School featuring Icarus in Kunstverein (8 september - 2 december 2012). Meer informatie over de tentoonstelling vindt u op www.kunstverein.nl