Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Performance — 27 sep 2012

Deze performance-avond tonen VALIE EXPORT, Andrea Geyer and MPA nieuw en eerder opgevoerd werk.
Tijd
27 sep 2012, 17.00 tot 20.00

Tijd: 19.00 - 22.00 uur
Locatie: Diverse plekken in het gebouw van het Stedelijk Museum
Voertaal: Engels

Het Stedelijk presenteert met gepaste trots het openingsevenement van het Public Program: Stage It! (Part 1). Tijdens deze performance-avond tonen VALIE EXPORT, Andrea Geyer and MPA nieuw en eerder opgevoerd werk. Op verschillende plekken in het museum verkennen de performances verschillende configuraties van het lichaam en de lichamen die elkaar in het opnieuw geopende gebouw van het Stedelijk ontmoeten.

 

verstrengeling heden en verleden

Op 23 september 2012 opent het Stedelijk zijn deuren aan het Museumplein. Het Stedelijk zal dan een nieuw soort ervaring bieden: doordat de ingang van de straatkant is verplaatst naar het Museumplein is de oriëntatie veranderd, terwijl de oude achtergevel in de nieuwe glazen ontvangsthal wordt getrokken en met zijn monumentale stijl een theatraal decor vormt voor de rituelen van aankomst en vertrek. De verbinding tussen de oude en nieuwe architectuur en de verstrengeling van heden en verleden dient als letterlijk en conceptueel kader van Stage It! (Part 1). 

Feministische voorgeschiedenis

In deze context van verandering en continuïteit stelt de avond zodoende ook vragen aan de orde die door de ruimtelijke herinnering worden opgeroepen en gaat deze tegelijk na hoe het Stedelijk zijn publiek in de nieuwe ruimtes kan verwelkomen. Performancekunst en diens feministische voorgeschiedenis worden algemeen als belangrijke context gezien waarin de relaties tussen lichaam, ruimte en publiek op scherp komen te staan. Het intergenerationele discours dat aan dit programma ten grondslag ligt, legt verbanden tussen de rijke geschiedenis van de feministische performancekunst en hedendaagse praktijken, waarbij de artistieke nalatenschap als begin van een mogelijke toekomst.

parcours langs drie performances

Het ruimtelijk flexibele programma van Stage It! (Part 1) is een parcours langs drie performances. De optredens vormen een sequentie waarin de lichamen van de performancekunstenaars en het publiek zich door de oude en nieuwe museumruimten bewegen. Het traject begint op het plein voor de nieuwe ingang en eindigt bij het monumentale oude trappenhuis, een belangrijke historische performancelocatie in het Stedelijk. 

Comrades of time

Het programma start met 'Comrades of Time' van de Duitse kunstenares Andrea Geyer, een zevendelig stuk waarin lichamen door de tijd heen hun plaats in de publieke ruimte bepalen, wat past bij de versmelting van oud en nieuw in de entreehal zelf. De performance is gebaseerd op redevoeringen, brieven en essays uit de roerige jaren van de Weimarrepubliek. Geyer heeft deze teksten bewerkt tot compacte monologen waarin de kijker direct wordt aangesproken en waarin sprake is van een krachtige politieke beeldspraak. In 'Comrades of Time', oorspronkelijk een meerkanaals videoproductie, brengen jonge vrouwen teksten ten gehore die een rechtstreeks beroep doen op gedeelde verantwoordelijkheid. Met hun optreden brengen zij een gelaagdheid in het werk aan die betrekkening heeft op de rol van leeftijd en sekse-identiteit in de politieke werkelijkheid.

choreografie ruimte 

Het tweede evenement binnen het programma is een performance van de Amerikaanse kunstenaar MPA. De performance “Direct Line To” die in opdracht van het Stedelijk is gemaakt, vindt plaats in het nieuwe auditorium en de choreografie is speciaal door MPA voor deze ruimte ontwikkeld. Het auditorium wordt gebruikt als een ruimtelijk veld dat de bezoeker omsluit, geconfigureerd door geometrische afbakeningen. De fysieke aanwezigheid van geluid, microfoons, spiegels en het publiek activeert de potentie van deze nieuwe museumruimte en onderzoekt het spanningsveld tussen af- en aanwezigheid, zichtbaar en onzichtbaar – zo belangrijk in de recente geschiedenis van het Stedelijk.

Up+Down*On+Off/ STEDELIJK

Met de afsluitende tweedelige performance van de belangrijke feministische kunstenaar VALIE EXPORT steekt Stage It! (Part 1) over van het oude naar het nieuwe gebouw. Tegen de achtergrond van het balkon van het grote trappenhuis brengt zij 'Up+Down*On+Off/ STEDELIJK', een in opdracht ontwikkelde nieuwe performance die teruggrijpt op een werk dat voor het eerst in 1971 te zien was, in het Amsterdamse 'Electric Cinema'. Dit stuk, waarin architectuur en beweging worden verenigd, combineert 16-mm-filmbeelden, die vlak voor de officiële heropening in en bij het Stedelijk zijn gemaakt, met een performance, die de gebouwde omgeving aan het lichaam relateert. Onder aan het trappenhuis en langs het parcours klinkt als een echo het videowerk 'Die Macht der Sprache': beelden van de menselijke stemspleet bij één eindeloos herhaalde zin: “Die Macht der Sprache zeigt ihre Spur noch lange nach dem Schweigen.”

Stage It! 

Stage It! (Part 1) is het eerste van een reeks evenementen waarmee het nieuwe Stedelijk Museum wordt verkend en tot leven gebracht. Het tweede deel volgt in januari 2013. Stage It! is geconcipieerd door Hendrik Folkerts (curator van Public Program, Stedelijk Museum, Amsterdam) in samenwerking met Vivian Ziherl (onafhankelijk tentoonstellingsmaker en critica). Stage It! (Part 1) is mogelijk gemaakt dankzij de gulle bijdragen van het Goethe-Institut Amsterdam en de Oostenrijkse ambassade in Nederland.


Meer informatie over de kunstenaars:

VALIE EXPORT

VALIE EXPORT speelt een belangrijke rol in de wereld van performance- en videokunst. Ze woont in Wenen. Haar oeuvre bestaat uit film, video, foto's en performances. Aanvankelijk borduurde ze voort op het Weens Aktionisme, met een complexe feministische kritiek op de sociaal-politieke werkelijkheid. Haar werk ontwikkelde zich tot een fascinerend amalgaam van het lichamelijke en het conceptuele. Haar werken zijn opgenomen in internationale collecties, zoals die van het Stedelijk Museum, het Centre Pompidou (Parijs), Tate Modern (Londen), het Reina Sofia (Madrid), MoMA (New York) en MOCA (Los Angeles). Sinds 1968 exposeert zij in binnen- en buitenland. Meer informatie is te vinden op: www.valieexport.at/en

Andrea Geyer

 Andrea Geyer woont en werkt in New York. Geyer studeerde in 1996 af aan de kunstacademie van Braunschweig en behoort sinds 2000 tot de Alumni van het onafhankelijke studieprogramma van het Whitney Museum. In haar werken op basis van tekst en beeld gebruikt ze strategieën uit het gebied van zowel fictie als documentaire. Geyer onderzoekt historisch gegroeide concepten zoals nationale identiteit, sekse-identiteit en klasse in de context van de huidige politiek waarin culturele waarden en sociale herinnering voortdurend opnieuw worden gedefinieerd. Haar werk is tentoongesteld in RedCat (Los Angeles), het Hessel Museum Bard College, het Whitney Museum of American Art, Apex Art, Tate Modern, de Serpentine Gallery London, de Generali Foundation, de Wiener Secession, Smart Space Amsterdam, IASPIS Stockholm, de Biënnale van Turijn en de Documenta12 in Kassel. Meer informatie is te vinden op: andreageyer.info

MPA

MPA is een levend feministisch en exhibitionistisch kunstwerk. Haar individuele en collectieve werken zijn gericht op de perfomancepraktijk in combinatie met fotografie, film, tekst en beeldhouwkunst. De met rituelen verrijkte opvoeringen staan in dienst van een politiek gebruik van het menselijk lichaam en roepen vragen op over participatie, verzet en de nauwe betrekking daartussen. Haar levende werk is te zien geweest in het Swiss Institute, het Whitney Museum of American Art, The Kitchen, de Larissa Goldston Gallery, Higher Pictures, Pilot TV, het Movement Research Festival, Yinka Shonibare's Guest Projects, Zendai MoMA en het Museo de Arte Contemporaneo de Oaxaca in Mexico. Ze woont in Brooklyn, New York.