For the Marina Abramović exhibition, a surcharge applies. See Stedelijk.nl/surcharge, also for exceptions.

Feb 2, 2006

Time
Feb 2, 2006, 10.20 am
Admission
Necessary. Send an e-mail to reservations@stedelijk.nl, stating your full name, e-mail address, telephone number, and the date of the program you want to attend.

Presentatie en filmvertoning op 11 in het kader van de tentoonstelling ‘Shirin Neshat’ in het bijzijn van de kunstenaar.

Aanvang 20.30 uur
Entree gratis, voertaal Engels
Reserveren via desk@stedelijk.nl (u krijgt alleen bericht bij overboeking)

In het kader van de tentoonstelling ‘Shirin Neshat’ die vrijdag 3 februari opent, staat SMCS op 11 stil bij deze kunstenaar. Shirin Neshat werd in 1957 in Iran geboren en woont en werkt tegenwoordig in New York. De wijze waarop zij haar thematiek gestalte geeft, verbeeldt een spanningsveld tussen haar oorspronkelijke achtergrond en de westerse cultuur. Deze avond toont ze de film Khaneh siah ast (The house is black, Iran, 1963, 22 min. Engels ondertiteld) van de Iraanse dichteres Forugh Farrokhzad en gaat ze in gesprek met de eveneens uit Iran afkomstige schrijver Kader Abdolah.
 
Forugh Farrokhzad (Iran, 1935 - 1967) komt net als Neshat uit Iran en is op eigen kracht een van de belangrijkste vrouwen in de Perzische literatuur geworden. Ze trouwde op haar zeventiende, kreeg een kind en scheidde vrij snel daarna. Haar zoon liet ze door de familie van haar ex-man opvoeden zodat ze zich volledig op haar poëzie kon storten en een onafhankelijk leven kon blijven leiden. Op 32-jarige leeftijd kwam ze om het leven bij een auto-ongeluk. The house is black is de enige film die ze maakte in samenwerking met de bekende filmmaker Ebrahim Golestan. Toen Shirin Neshat de film zag werd ze geraakt door de schoonheid en de spiritualiteit die Farrokhzad in deze ‘documentaire’ over een leprakolonie verwerkte en ook de manier waarop ze haar poëtisch taalgebruik vertaalt in een visueel verhaal. De documentaire die ze in eerste instantie zou maken, werd een film waarmee ze de kijker raakt, maar geen medelijden oproept met de patiënten van deze leprakolonie. Neshat over The house is black: “I enjoy the abstraction, the enigma yet incredibly emotional nature of the film”. 

In haar eigen werk concentreert Neshat zich op de meerduidigheid van grenzen in de Islam, grenzen tussen man en vrouw, tussen heilig en profaan, tussen werkelijkheid en magie. Met Kader Abdolah zal ze het hebben over hun geboorteland Iran, de vervaging van bovengenoemde grenzen en het veroveren van een plaats in de westerse maatschappij. Abdolah ontvluchtte Iran in 1985 om politieke redenen en vestigde zich in 1988 in Nederland. Als doel stelde hij zichzelf de Nederlandse taal zo snel mogelijk onder de knie te krijgen en een plaats te vinden in ‘de tuin van de Nederlandse literatuur’. Met resultaat: in 1994 won hij de Gouden Ezelsoor voor zijn verhalenbundel ‘De Adelaars’. Inmiddels zijn er verschillende boeken van Kader Abdolah verschenen en heeft hij een wekelijkse column in De Volkskrant. 
 
De tentoonstelling rond Shirin Neshat is te zien vanaf 4 februari tot en met 16 april 2006. Opening vrijdag 3 februari, 17:00 uur.

SMCS op 11
SMCS op 11 is het programma van lezingen, debatten, film- en videovertoningen van Stedelijk Museum CS. De ‘11’ verwijst naar de 11de verdieping van het Post CS-gebouw, waar de meeste activiteiten plaatsvinden.

Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van SMCS op 11?
Meld u dan <hier> aan voor de gratis e-nieuwsbrief.