Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 24 jun 2016

Amsterdam, 23 juni 2016 – De tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School is gebaseerd op jarenlang onderzoek, en dit onderzoek loopt nog steeds door. Naar aanleiding van de tentoonstelling melden zich ook particulieren bij het museum, soms met zeer unieke objecten. Regelmatig presenteert het Stedelijk een nieuwe vondst in de eerste zaal van de tentoonstelling. Vanaf 23 juni is alweer de derde bijzondere vondst te zien: een zilveren broche met een rode steen van carneool van de Amsterdamse juwelier Joseph Bernard Citroen (1891-1970). Een rijke historie ligt hieraan ten grondslag.

De broche heeft een in het oog springende vorm, namelijk een bliksemschicht, en vormt een mooie combinatie met het Amsterdamse Schoolaffiche van H. Th. Wijdeveld, te zien in de vaste opstelling vormgeving in het Stedelijk Museum.

Niet alleen de opvallende vorm van de broche is verwant aan de Amsterdamse School. Het gehamerde zilveren oppervlak waarin de rode steen prijkt toont ook associaties met deze stroming.

De broche is ontworpen door de goud- en zilversmid Joseph Bernard Citroen. Hij was vanaf 1910 werkzaam in het juweliershuis Citroen in de Kalverstraat te Amsterdam. Na zijn opleiding aan de kunstgewerbeschule in Pforzheim nam hij de leiding van zijn vader over. Hij was de derde generatie in een familie van juwelenmakers, importeurs van goud, zilver en edelstenen. Zijn grootvader had het huis in 1833 gesticht. Onder het bewind van Joseph bloeide de zaken door de groeiende export naar Duitsland, Zwitserland en Nederlandsch Indië. Naast een uitstekend zakelijk instinct had Joseph – niet gek gezien zijn achtergrond – veel aanleg voor het ontwerpen van bijzondere sieraden. Hij ontwierp sieraden in verschillende stijlen van het Interbellum. Een aantal hiervan was te zien op de Biënnale in Venetië en anderen werden in 1925 op de Internationale tentoonstelling in Parijs bekroond met een eerste prijs.

Het is de eerste aankoop van Stedelijk-conservator toegepaste kunst en vormgeving Lennart Booij, onder meer verantwoordelijk voor de sieradencollectie. Hij is blij met de aankoop: ‘Dit stuk verbreedt opnieuw onze kijk en laat zien hoeveel verschillende (sieraden) ontwerpers er actief waren in de jaren ’20.’

Het Stedelijk zal gedurende de tentoonstelling steeds in de eerste zaal nieuwe vondsten presenteren. Direct bij de opening van de tentoonstelling waren daar ontwerptekeningen voor Het Scheepvaarthuis te zien. Daarna werd de wieg – die inmiddels terug is naar de familie Post vanwege de komst van de baby- er getoond. En vanaf vandaag schittert daar de broche van Citroen.