Nieuws — 21 dec 2012

Het Stedelijk Museum, dat eind september feestelijk heropend werd door Koningin Beatrix, heeft in drie maanden tijd ruim 300.000 bezoekers getrokken. Dat is meer dan het kwart miljoen die het museum van te voren had ingeschat. Erik Gerritsen, zakelijk directeur ad interim: “Het is een geweldig resultaat en het laat zien dat het museum geliefd is. De animo is enorm en de reacties zijn hartverwarmend. Het gebouw van Benthem Crouwel werkt goed: het kan de drukte prima aan en de bezoekers hebben echt weer bezit genomen van hun museum.”

De 53 activiteiten van het Public Program trokken bijna 10.000 bezoekers. Dit programma bestaat uit onder meer lezingen, filmvertoningen, symposia, dansvoorstellingen en openbare discussies, veelal op de donderdagavond. Nagenoeg alle activiteiten waren volgeboekt sinds de opening. Het museum werkt voor dit programma nauw samen met andere instellingen, zoals EYE, Koninklijk Concertgebouworkest, Kunstverein en Premsela, Instituut voor Design en Mode.

Via educatie, een speerpunt van het museum, brachten ruim 10.000 scholieren van het basis- en voortgezet onderwijs een bezoek aan het Stedelijk. Gerritsen: “Dat succes is heel belangrijk voor ons. Veel jongeren maken nu voor het eerst kennis met dit museum, en met moderne kunst en design. We hebben bijna 500 scholen kunnen verwelkomen en vele enthousiaste reacties gekregen.”

Ruim 32.000 mensen kregen een rondleiding in het Stedelijk, onder meer gegeven door de jonge Blikopeners van het museum. 250 kinderen deden mee aan de populaire gratis workshops op zondagochtend, door kunstenaars gegeven. Bovendien waren alle familierondleidingen volgeboekt.

Het museum organiseerde de afgelopen drie maanden 80 evenementen, veelal voor de sponsoren van het museum en voor de Founders, die een zaal naar hen vernoemd hebben gekregen. Gerritsen: “We zien dat we de relaties die we zijn aangegaan nu echt kunnen bestendigen. Naast sponsoren zijn dat ook de fondsen – mede dankzij hen is dit gebouw tot stand gekomen en kunnen we tentoonstellingen en andere activiteiten programmeren.”