Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 12 sep 2012

Het Stedelijk Museum heeft een topstuk verworven van Marlene Dumas. Het schilderij, getiteld 'Osama', is een belangrijke aanwinst voor de collectie, die al 35 werken van Dumas bevat. De nieuwe aanwinst is na de heropening te zien in het Stedelijk, in een zaal die gewijd is aan het werk van deze gerenommeerde kunstenaar.

Marlene Dumas

Marlene Dumas (Kaapstad, 1953) wordt wereldwijd beschouwd als een van de meest invloedrijke kunstenaars van deze tijd. In haar werk stelt zij de relatie tussen de werkelijkheid en beeldvorming uit de massamedia centraal. Ook onderwerpen als schoonheid, seksualiteit, dood en maatschappelijke onderwerpen als discriminatie komen veel terug in haar oeuvre. De portretten van Dumas zijn vaak gebaseerd op foto’s uit kranten en tijdschriften of uit haar immense beeldarchief. De dagelijkse stroom aan fotografische beelden is volgens de kunstenaar van invloed op de manier waarop mensen naar elkaar en naar de wereld om hen heen kijken. Dumas onderzoekt dit door in haar werk de psychologische, sociale en politieke aspecten van deze mediabeelden bloot te leggen. Zo krijgt de werkelijkheid die de massamedia afbeelden, in haar werk letterlijk en figuurlijk een ander gezicht.

OSAMA

Die transformatie is goed te volgen in het schilderij van Osama Bin Laden. In het schilderij uit 2010 heeft de Al-Qaida-leider zachte, haast vrouwelijke trekken, die het cliché van de geharde terrorist ontregelen. Dit leidt tot een ongemakkelijke mengeling van afschuw en aantrekkingskracht. Marlene Dumas zegt over het werk: “De relatie tussen beeld en tekst is voor mij heel belangrijk. Zou dit schilderij ons zonder zijn titel nog steeds intrigeren?” Opvallend is het expressieve kleurgebruik in het werk. Hierdoor straalt het schilderij, dat van bescheiden formaat is, een enorme kracht uit. 

Ann Goldstein: “Met dit indrukwekkende schilderij heeft Dumas een heel gevoelig en problematisch onderwerp aangepakt. Net als al haar schilderijen, confronteert dit werk ons met onszelf en hoe we naar anderen kijken door de lens van de media. Dumas geeft ons een zeer moeilijk beeld om mee te worstelen, eigenlijk een onmogelijk thema. Dat zij niet bang is om dit soort dingen aan te gaan vind ik zeer bewonderenswaardig en maakt diepe indruk op mij. Het is onmogelijk om je comfortabel te voelen als je voor dit schilderij staat. Het werk is tegelijkertijd afstotend en fascinerend, en het maakt een onuitwisbare indruk. Ik ben er heel trots op dat we het aan de collectie van het Stedelijk kunnen toevoegen.”