Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 6 feb 2015

Amsterdam, 6 februari, 2015 - Het Stedelijk Museum kondigt met trots aan dat het een omvangrijke schenking ontvangt van kunstenaars Coosje van Bruggen en Claes Oldenburg. De werken uit de schenking hebben op vele manieren een bijzondere relatie met de collectie van het Stedelijk.
 
Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk Museum zegt: “Het Stedelijk is enorm vereerd dat het zo’n bijzondere en essentiële schenking in ontvangst mag nemen. Hoewel Coosje van Bruggen en Claes Oldenburg in Amerika woonden zijn ze altijd zeer nauw betrokken geweest bij het Stedelijk. We zijn ontroerd dat zij besloten hebben hun collectie in het Stedelijk Museum Amsterdam onder te brengen. De schenking weerspiegelt zowel de diepe betrokkenheid van het duo bij de stad als de relatie van het Stedelijk tot de geschiedenis van artistieke uitwisseling tussen de Verenigde Staten en Amsterdam.“
  
De schenking bestaat uit 175 werken van 34 kunstenaars en bevat ook veel bijzondere documentatie zoals correspondentiemateriaal en archivalia. De samenstelling is zeer gevarieerd: het gaat om installaties, collages, sculpturen, fotografie, werk op papier, boeken en affiches. De werken in de schenking hebben een zeer sterke connectie met de collectie van het Stedelijk Museum, van veel kunstenaars verzamelt het Stedelijk al jaren werk. Zoals de grote groep zeldzame vroege werken (onder meer boekjes, affiches, bierviltjes en kleine sculpturen) van Lawrence Weiner. Het Stedelijk heeft een lange geschiedenis met de kunstenaar en zijn oeuvre. Sinds de jaren zeventig heeft Weiner zowel in New York en Amsterdam een atelier en zijn werk is prominent vertegen-woordigd in de collectie van het Stedelijk. Een groep gedichten (Yucatan) en een kleine sculptuur van Carl Andre vullen de prominente Andre collectie aan. Ook de collectie Bruce Nauman is uitgebreid met zeer bijzondere foto-experimenten.
 
Drie vroege foto’s uit 1979 van Jeff Wall zijn uitzonderlijk omdat ze sterk afwijken van de monumentale lichtbakken die onlangs nog in het museum te zien waren. Ook bevat de schenking enkele vermaarde kunstenaarsboeken van Ed Ruscha uit de jaren zestig en zeventig, waaronder het wereldberoemde 26 Gasoline Stations. Een door Anselm Kiefer overgeschilderde tentoonstellingscatalogus van Donald Judd, Donald Judd Hides Brünhilde uit 1976, vormt een uitzonderlijke schakel tussen de werken van Judd en Kiefer in de collectie van het Stedelijk. Werken van Christopher Williams en John Knight zijn een veelbelovende versterking van de nog prille vertegenwoordiging van hun werk in de collectie van het museum.  
Bart Rutten, hoofd collecties Stedelijk Museum: “Opvallend aan de schenking is de intimiteit ervan. Waar conceptuele en minimalistische kunst vaak als klinisch en analytisch worden beschouwd is deze collectie doordrenkt van een menselijke en persoonlijke ondertoon. Je proeft bijna de aanwezigheid van Coosje die met zoveel van deze kunstenaars gewerkt heeft en intensief contact onderhield. Het is een persoonlijk archief van een vooraanstaand kunstcritica en kunstenaar, die met veel kunstenaars een warme relatie onderhielden. Dat blijkt onder meer uit de correspondentie tussen Van Bruggen en kunstenaar Hanne Darboven in de periode 1973-1993, die ook in de schenking is opgenomen.”

Over Coosje van Bruggen en Claes Oldenburg 

Coosje van Bruggen (1942 – 2009) werkte tussen 1967 en 1971 als conservator in het Stedelijk Museum. Sinds 1976 werkte ze samen met kunstenaar Claes Oldenburg (1929), die ze in het Stedelijk had leren kennen. Samen werkten ze intensief aan grote sculpturen in de openbare ruimte, zoals het iconische Flying Pins (2000) in Eindhoven. Het paar trouwde in 1977. Claes Oldenburg woont en werkt in New York.
 
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl.