Nieuws — 27 nov 2008

vijf gerenommeerde bureaus dingen mee
8 januari 2009: bekendmaking winnaar

Het Stedelijk Museum heeft een internationale pitchuitgeschreven voor een nieuwe huisstijl voor het museum. Vijf gerenommeerde bureaus doen daaraan mee: 

Irma Boom Office, LUST en Mevis & Van Deursen uit Nederland en Pierre di Sciullo en Atelier de Création Graphique onder leiding van Pierre Bernard uit Frankrijk. Donderdag 8 januari 2009 maakt het museum de keuze bekend. 

Een werkgroep onder leiding van Gijs van Tuyl, directeur Stedelijk Museum, houdt zich bezig met het ontwikkelen van een nieuwe grafische identiteit voor het museum. Er is gekozen voor een internationale competitie, uitgezet onder meerdere bureaus. Extern adviseur en grafisch ontwerper Gerard Hadders is aangetrokken voor het inhoudelijk begeleiden van de huisstijlcompetitie. De andere leden van de werkgroep zijn Marten Jongema, curator van het Stedelijk Museum en Marjolijn Bronkhuyzen, hoofd Communicatie en Marketing van het museum, projectleider is Mirjam Flik.

In de voorbereidende fase stelde het Stedelijk een programma van eisen op en legde een longlist aan. Van die lijst van zestien bureaus bleven er op basis van hun portfolio’s vijf kandidaten over. Een belangrijk selectiecriterium was de vraag of een bureau in staat is om tot een hybride stijl 
te komen. 

Het idee om de kandidaten een systeem van tekens te laten ontwikkelen is ontleend aan het werk van Willem Sandberg (van 1945-1962 directeur Stedelijk Museum). Zijn werk laat zien dat verscheidenheid of veelsoortigheid kan leiden tot een consequente grafische stijl van een museum.

Belangrijk onderdeel in het competitiedocument is de relatie met het verleden en met name met de periode waarin Sandberg bepalend was voor de grafische identiteit. Er is een visueel dossier samengesteld over de geschiedenis van de grafische vormgeving van het Stedelijk Museum en er is een merkanalyse uitgevoerd, waarin de positionering van het museum is meegenomen. 

Ook heeft de werkgroep een inventarisatie gemaakt van de dragers van de huisstijl, van visitekaartjes tot en met de wegbewijzering. In samenwerking met architectenbureau BenthemCrouwel, verantwoordelijk voor het nieuwe museumgebouw, is ook gekeken naar raakvlakken met de architectuur. Met Gilian Schrofer van Concern, ontwerper van alle horecaruimtes, is een inschatting gemaakt van de grafische mogelijkheden voor het restaurant. 

De vijf bureaus lieten onlangs tijdens de eerste presentatie van hun schetsen een spannende mix van internationaal grafisch talent zien. Maandag 5 januari zal de eindpresentatie plaatsvinden, gevolgd door de uitverkiezing op 8 januari.

Bij de beoordeling is ook een jury betrokken, bestaande uit personen met een brede expertise op de terreinen van: grafische vormgeving, museumpraktijk, branding en marketing, architectuur en journalistiek. De juryleden zijn: Paul Hefting (publicist over grafische vormgeving), Hendrik Driessen (directeur De Pont, Tilburg), Dingeman Kuilman (directeur Premsela, Dutch platform for design and fashion), Petra Blaisse (oprichtster van het interieur-exterieur bureau Inside Outside) en Hester Wolters (voormalig eindredacteur van Vormberichten).

Lex Reitsma legt het proces vast in een documentaire die in 2009 wordt uitgebracht.

Atelier de Création Graphique 
onder leiding van Pierre Bernard voert opdrachten uit op zeer verschillende gebieden zoals publicaties, affiches, bewegwijzering en huisstijlsystemen. De belangrijkste opdrachtgever vanaf 2001 was het Centre Pompidou in Parijs. Pierre Bernard richtte in 1970 samen met François Miehe en Gérard Paris-Clavel de groep Grapus op, die voor onder meer het Louvre ontwierp. Pierre Bernard was winnaar van de Erasmusprijs in 2006.

Irma Boom Office
Irma Boom werkte na haar afstuderen bij de SDU ontwerpgroep in Den Haag, waarvoor zij Nederlandse postzegels (1988) ontwierp. In 1991 richtte ze Irma Boom Office op, gevestigd in Amsterdam, en werkte onder andere aan opdrachten voor de SHV, die vijf jaar in beslag namen. Ook ontwierp ze voor het NAi, Vitra, Ferrari, Prins Claus Fonds, SHV, OMA/Rem Koolhaas en het Rijksmuseum. Irma Boom won diverse internationale prijzen voor haar boekontwerpen.

LUST 
Ontwerpstudio LUST, Typography, Design & Propaganda, gevestigd in Den Haag, houdt zich bezig met het verkennen van nieuwe invalshoeken voor grafisch ontwerp en software en richt zich daarbij op uiteenlopende doelgroepen. Volgens de filosofie van LUST komt een ontwerp tot stand door een analytisch proces, waaraan uitgebreid onderzoek vooraf is gegaan. Het bureau ontwerpt processen van waaruit het resultaat zich uiteindelijk zelf ontwikkelt. LUST heeft ervaring met uiteenlopende media, waaronder grafische vormgeving, interactieve installaties en ‘architectural graphics’.

Mevis & Van Deursen
Mevis & Van Deursen is een Amsterdams grafisch ontwerpduo, bestaande uit Armand Mevis en Linda van Deursen. Het duo wordt internationaal gerekend tot de meest inventieve en gerenommeerde Nederlandse ontwerpers. Beiden werken voornamelijk voor de culturele sector en hebben talloze boeken ontworpen. Mevis & Van Deursen is ook verantwoordelijk voor onder meer de visuele identiteit voor modeontwerpers Viktor & Rolf en het tijdschrift Metropolis M. Hun werk is internationaal tentoongesteld in musea.


Pierre di Sciullo
Pierre di Sciullo verwierf vanuit Parijs als grafisch ontwerper en typograaf faam met zijn magazine Qui Résiste. Hij won onder meer de Charles Nypels Prijs in 1995 voor zijn uitgebreide onderzoek op het gebied van typografie. Di Sciullo staat erom bekend tekst en beeld te mengen en ontwierp verschillende typefaces (Minimum, Quantange, Sintetik, Gararond, Scratched out). Hij doet typografisch onderzoek voor drukwerk, tentoonstellingen, video, web- en grafisch design, en ontwierp het font Amanar, voor de Toearegs, die een nomadisch bestaan leiden, gebaseerd op hun traditionele schrijfsysteem.