Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 18 mei t/m 24 aug 2002

Het werk van Grayson Perry is in Nederland nagenoeg onbekend. In Engeland daarentegen heeft het publiek al op uitgebreide schaal kennis gemaakt met zijn provocerende potten, onder meer op de Saatchi- tentoonstelling ‘New Labour’ vorig jaar. 
Op de glanzend gedecoreerde potten en vazen ontrollen zich verhalen over geweld, seks, verleiding, Perry’s vrouwelijke alter ego Claire en zijn traumatische jeugd in het provinciaalse Essex. Het Stedelijk, dat het werk van Perry (Chelmsford, 1960) al langer volgt, brengt er nu een overzicht van.

Op het eerste gezicht staan Perry’s potten in de eeuwenoude traditie van klassieke vazen die gedecoreerd zijn met figuren. Ze ogen aantrekkelijk, vol kleur en overladen met plaatjes, inscripties en versiersels. Het venijn zit hem in de aard van de decoraties: ze gaan over uiteenlopende, meer of minder autobiografische thema’s, vormgegeven met een bijtende ironie en vol abjecte en confronterende details.

Het is vooral de combinatie van de onschuldige, ‘tuttige’, handgemaakte decoratieve pot en deze shockerende beelden die opzien baart. De verhalen zelf lopen in onderwerp uiteen van Perry’s jeugd in Essex en zijn travestie, die in dat burgerlijke milieu bijzonder slecht viel, tot een beeldcommentaar op de Britse kunstwereld met haar geaffecteerde maniertjes.

Perry maakte aan het begin van de jaren 80 deel uit van de Neonaturisten in Londen – een soort tegendraadse, bewust a-modieuze ‘padvindstercultuur’ aldus Andrew Wilson in zijn artikel in de catalogus die de expositie in het Stedelijk begeleidt. Perry deed mee aan performances en maakte films, maar legde zich al snel ook toe op potten, waarmee hij in 1985 een eerste succesvolle expositie had.

Juist het heersende idee dat dergelijk werk geen ‘hoge kunst’ kon zijn, paste binnen het recalcitrante neonaturistische gedachtengoed. Vanuit een gelijksoortige visie ontstonden de quilts die op de expositie in het Stedelijk hangen. Daarnaast heeft Perry zich toegelegd op een vorm van ‘anti-celebrity’-fotografie waarin hij als Claire, een soort cliché-Camilla Parker Bowles, stralend poseert in zelfgemaakte kostuums.

Het Stedelijk toont een keuze van ca. 45 potten die een doorsnee van Perry’s oeuvre en thematiek laat zien. Verder is er een aantal tekeningen, foto’s borduurwerken, vier quilts en twee super8-films. Op de presentatie wordt continu een video-portret van Perry vertoond.

Na Amsterdam reist het overzicht door naar het Barbican Art Center in Londen. De opening in het Stedelijk is op vrijdag 17 mei om 17.00 uur met korte inleidingen door Rudi Fuchs, Marjan Boot en Grayson Perry.
Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus (Eng/NL) i.s.m. NAi-Uitgevers, met essays van Marjan Boot, Louise Buck en Andrew Wilson en een voorwoord door Rudi Fuchs. Ontwerp Mart. Warmerdam. ISBN 90-5662-250-1 / 35,- Euro