tentoonstelling

Jordan Wolfson: manic / love / truth / love
27 nov 2016 - 23 apr 2017

Deel 2: TRUTH/LOVE - 18 feb t/m 23 april 2017

Het Stedelijk presenteert dit najaar de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson (1980), een van de meest uitgesproken vertegenwoordigers van een nieuwe generatie kunstenaars die reflecteert op de digitalisering van de samenleving en andere technologische ontwikkelingen. 

Deel 2: TRUTH / LOVE, 18 feb t/m 23 april 2017

TRUTH/LOVE is na MANIC/LOVE het tweede deel van de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson. TRUTH/LOVE geeft een rijk overzicht van het werk van Wolfson, met twaalf 16mm films en videoanimaties uit de eerste fase van zijn kunstenaarschap, de recente video Animation masks en diverse objecten. Ook is zijn eerste animatronic Female figure (2014) te zien, een fascinerende maar ook angstaanjagende robotsculptuur, uitgerust met sensoren waarmee het werk interactie aangaat met het publiek.

Deze computergestuurde blonde vrouwenfiguur is gekleed als een hyper geseksualiseerde popster uit een videoclip: doorschijnend rokje, hooggehakte lieslaarzen, lange handschoenen. Haar gezicht is bedekt met een vogelachtig masker, van waaruit haar ogen via gezichtsherkenningssoftware de blik van de toeschouwer vangen. Terwijl ze de bezoeker aanspreekt - ondersteund door een soundtrack van popsongs - voert ze een geraffineerde dans uit voor de spiegel, verleidelijk en afstotelijk tegelijk in een ballet van kijken en bekeken worden.

*Belangrijke bezoekinformatie

Beleef Female Figure, boek een time slot

De installatie Female Figure is alleen te bezoeken met een time slot. Het werk is te ervaren in een afzonderlijke ruimte en toegankelijk voor vier personen tegelijkertijd. Deze opzet geeft de bezoeker de kans tot interactie met het werk. Een bezoek duurt maximaal 15 minuten en vindt plaats onder begeleiding. De overige werken in de tentoonstelling zijn ook zonder time slot te bekijken. 

Hoe kom ik aan een time slot?
De time slot worden dagelijks uitgegeven in het museum, voor diezelfde dag en is aan te vragen bij de museummedewerker (voor de ingang van Female figure).
Vanwege de beperkte toegang tot de installatie en de grote belangstelling, kan het zijn dat u  zich - ondanks dat u in de wachtrij voor het werk staat - niet kunt inschrijven voor een time slot op de gewenste dag. U kunt het dan op het eerstvolgende inschrijfmoment nogmaals proberen.

Technische storing
Mocht er sprake zijn van een technische storing, dan proberen onze operators dit zo snel mogelijk te verhelpen. In het geval Female figure in de ochtend niet werkt, bieden wij u een time slot in de middag aan. Als Female figure in de middag niet werkt, bieden wij u een timeslot voor de volgende dag.

TIJDEN:
10.00 tot 13.00 uur – inschrijven vanaf 10.00 uur
14.00 tot 17.00 uur – inschrijven vanaf 13.00 uur
18.00 tot 21.00 uur – inschrijven vanaf 17.00 uur (alleen op vrijdag)

Komt u alstublieft op tijd wanneer u bent ingedeeld bij een time slot. Zodra het werk van start gaat (ieder kwartier) moet u in de ruimte aanwezig zijn. Indien u te laat bent vervalt uw timeslot. Het is niet mogelijk om telefonisch, per mail of via de website te reserveren. 

JORDAN WOLFSON: TRUTH / LOVE from ARTtube on Vimeo.

Female figure is mogelijk niet geschikt voor kleine kinderen.

PUBLIEKSPROGRAMMERING

THEORIE, 18 feb 2017
Jordan Wolfson: Sculpture and the Surrogate Self
Voertaal: Engels
Locatie: Stedelijk Museum Teijin Auditorium

Meer info en tickets

Pers over Jordan Wolfson

“Natuurlijk, het is meteen duidelijk dat Jordan Wolfsons veelbesproken Colored Sculpture, nu te zien in het Stedelijk Museum, een meesterwerk is, een klassieker – zo spectaculair, meedogenloos en krachtig is een hedendaags kunstwerk maar zelden.” - Hans den Hartog Jager, NRC

Blogs

Het Stedelijk heeft vijf gastschrijvers gevraagd een blogpost over de installaties te schrijven voor het Stedelijk Journal. Deze blogposts zullen daar de komende weken op worden gepubliceerd.

Alles te verliezen behalve onze ketenen, door Esther Leslie - Lees blog

Over de kunstenaar

Jordan Wolfson (New York, 1980) haalde in 2003 zijn Bachelor of Fine Arts in de beeldhouwkunst aan de Rhode Island School of Design. Zijn werk was onder meer te zien in het Cleveland Museum of Art in Ohio, S.M.A.K. in Gent, Kunsthalle Wien, REDCAT in Los Angeles, Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo, Italië (2007) en de Kunsthalle Zürich (2004). In 2009 ontving Wolfson de prestigieuze Cartier Award van de Frieze Foundation. Hij woont en werkt in New York en Los Angeles.

Deel 1: MANIC / LOVE (t/m 29 jan 2017)

De tentoonstelling opent met Colored sculpture (2016), Wolfsons nieuwste animatronic beeld dat is gebaseerd op de geschiedenis van Amerikaanse popcultuur. Met zijn werk laat Wolfson niet de glad gepolijste versie van de Amerikaanse droom zien, maar juist de donkere achterkant. Het rode haar en de sproetjes van Wolfsons jongetjesrobot roepen herinneringen op aan literaire en pop-cult karakters als Huckleberry Finn, Howdy Doody en Alfred E. Neuman, de mascotte van MAD Magazine. Het jongetje hangt aan zware kettingen in een stalen raamwerk, zijn bewegingen aangestuurd door een computer. Hij wordt omhoog gehesen, naar achteren getrokken, zweeft rond en wordt weer tegen de vloer gesmeten. Soms probeert hij met zijn ogen contact te maken met het publiek. Hij is echter vooral de speelbal van de computer, die hem, voor de toeschouwer bijna voelbare, fysieke ontberingen laat ondergaan.
De indringende lichamelijkheid van de installatie, die de hele ruimte in beslag neemt, geeft het werk een onvoorspelbaar en gewelddadig karakter. Wolfson laat de grenzen tussen abstractie en figuratie vervloeien en onderzoekt de formele en verhalende mogelijkheden van sculptuur.

Naast Colored sculpture zijn verschillende videowerken en digitale schilderijen te zien. Een van de hoogtepunten is Raspberry poser (2012). Dit videowerk wordt bevolkt door een melange van Disney-achtige animatiefiguren, muterende rode bloedcellen, een rondspringend condoom, beelden uit de kunstgeschiedenis en een punker, gespeeld door Wolfson zelf. De beelden worden met elkaar verbonden door een schetterende soundtrack van pop hits, van Beyoncé tot Roy Orbison.

Jordan Wolfson, Raspberry poser (video stills), 2012, Projected video animation, 13:54 min (loop), color, sound, Dimensions vary with installation, Courtesy the artist, David Zwirner, New York, and Sadie Coles HQ, London
Jordan Wolfson, Raspberry poser (video stills), 2012, Projected video animation, 13:54 min (loop), color, sound, Dimensions vary with installation, Courtesy the artist, David Zwirner, New York, and Sadie Coles HQ, London

Ook zijn de ‘wall mounted digital paintings’ te zien; gladgeschilderde pop-art-achtige montages van teksten en beelden waarin elementen van zeer verschillende herkomst tegen elkaar opbotsen. Sommige tekstelementen hebben de vorm van ‘bumper stickers’: horizontale banen met krachtige tekstboodschappen zoals met name Amerikanen graag op de achterkant van een auto plakken om zo andere weggebruikers deelgenoot te maken van een humoristische, religieuze of politieke boodschap.

Stedelijk Contemporary

Het Stedelijk Museum presenteert met regelmaat solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een langdurige relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht. 

CREDIT

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met genereuze financiële steun van LUMA Foundation, Fonds 21, VSBfonds, Fundación Almine Y Bernard Ruiz-Picasso Para El Arte, Sadie Coles HQ en David Zwirner.

Speciale dank gaat uit naar de leden van de Jordan Wolfson Exhibition Circle: ProWinko Nederland B.V., Ringier Collection en anonieme begunstigers. De catalogus is mogelijk gemaakt door Joe en Marie Donnelly.

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.