Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 18 nov 2007 t/m 5 jan 2008

Speciaal voor Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert Rosa Barba drie nieuwe filminstallaties, gemaakt als gevolg van een verblijf in de Mojave-woestijn in de Verenigde Staten.

Opening:
Zaterdag 17 november 17 - 19 uur,
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam.
________________________________

Rosa Barba is bekend om filminstallaties waarin cinematografische middelen zoals beeld, geluid, ondertiteling en projectiemethode ontleed en geherstructureerd worden. Recentelijk maakte ze ook de korte ‘docufictie’ Outwardly from Earth’s Center, over een eiland dat langzaam door de zee wordt verzwolgen. De film is een psychoanalytisch onderzoek naar het behoud van de identiteit van een gemeenschap die ooit zal verdwijnen. Het werk begint als een documentaire maar eindigt in een wilde fantasie over hoe dit Scandinavische eiland gered kan worden van de golven.

De drie nieuwe filmwerken in de tentoonstelling ‘They Shine’ in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam houden het midden tussen puur cinematografisch idioom en documentaire. De plaats van handeling is de Mojavewoestijn. Dit onmetelijke gebied werd tijdens en na de Tweede Wereldoorlog een testlocatie voor (semi)militaire doeleinden. Allerhande wapentuig, atoombommen, raketten, racewagens en vliegtuigen waren frequente bezoekers van deze woestenij.

Het gebruik van de Mojave als testlocatie heeft verschillende plekken veranderd in een soms even futuristisch als ruïneus aandoend decor, getuige de gigantische zonnepaneel- en windmolenparken, achteloos achtergelaten bunkercomplexen, trailerdorpen, hopen afval en het grootste vliegtuigkerkhof ter wereld. Barba toont zulke locaties in de verschillende filminstallaties en laat ze vergezellen met uitspraken van lokale bewoners over de objecten die in beeld komen. Uit deze abacadabra komt een eigenaardige, van de technologische realiteit vervreemd denken naar boven, dat gestuurd wordt door een al even vervreemd utopisch en/of religieus heilsgeloof. De 35mm- en 16mm-filmbeelden van de uitgestrekte woestijn vormen het tijdloze decor van een werkelijkheid die eerder vanuit de toekomst dan vanuit het heden lijkt te zijn gefilmd, met ‘archeologische’ plekken die langzaam maar zeker een mythologische status krijgen, net als in de betere science fiction.

Uiteindelijk is ‘They Shine’ te lezen als een metafoor van het tijdperk van het modernisme. Dat speelt nog steeds een belangrijke rol, maar de technocratische crux ervan is een onbegrepen, archeologische relikwie geworden. En dat moet dan gezien worden tegen de achtergrond van de hedendaagse Verenigde Staten, waar zowel religieus als technocratisch fundamentalisme beter gedijt dan ooit.

Rosa Barba (1972) studeerde aan de Academie voor Mediakunst in Keulen en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zij exposeerde haar werk onder andere in Kasseler Kunstverein, Fridericianium (2005), Baltic Art Center in Visby, Zweden (2006) en Kunstverein Medienturm, Graz (2007). Barba woont en werkt in Keulen en Amsterdam. Zie ook www.rosabarba.com.

Onderdeel van ‘Rosa Barba – They Shine’ is de publicatie Printed Cinema#8 - Waiting Grounds, zo genoemd naar een van de 16mm filmwerken in de tentoonstelling. Printed Cinema is een langlopend publicatieproject verbonden aan verschillende werken en contexten. 

Bij ‘Rosa Barba – They Shine’ verschijnt ook SMBA Nieuwsbrief nr. 101, met een korte introductie door Jelle Bouwhuis, curator SMBA, en een tekst van Cecilia Alemani, freelance curator en kunstcriticus in New York. De tweetalige Nieuwsbrief (NL/EN) is gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling en te downloaden via de website www.smba.nl 

GERELATEERDE EVENEMENTEN

Presentatie door Mark Lewis
28 November, 20.00 uur

In het kader van de tentoonstelling van Rosa Barba geeft de Canadese filmmaker Mark Lewis een presentatie van zijn werk in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Mark Lewis (1958), van oorsprong fotograaf, maakt sinds de jaren ’90 films. Samen met Charles Esche richtte hij in 1998 Afterall Journal op, een onderzoeks- en publicatieorganisatie gericht op hedendaagse kunst. Zijn werk is momenteel onder meer te zien in een solotentoonstelling in BFI Southbank in Londen en in de collectiepresentatie van het MuHKA, Antwerpen. Een van zijn films werd gebruikt voor de trailer van Documenta 12. 

Docu/fictions
12 December, 20.00 uur

* Rosa Barba, Outwardly from Earth’s Center (2006, 23 min.)
* Luke Fowler, Pilgrimage from Scattered Points (2006, 45 min.) 

In december vertoont Stedelijk Museum Bureau Amsterdam enkele films die zowel een documentair als een experimenteel karakter hebben. Vanaf medio jaren ’90 is de kunstenaarsdocumentaire tot een bijna nieuwe discipline uitgegroeid, waarbij een sociaal-beschouwelijke inhoud werd afgezet tegen de experimentele mogelijkheden van het film- en vooral videomedium. Onder andere Rosa Barba en Luke Fowler laten zien dat deze ontwikkeling nog steeds actueel is.

Cyprien Gaillard
6 Januari, 17.00 uur

Bij wijze van afsluiting van ‘They Shine’ zal Cyprien Gaillard (1980) zijn werk presenteren: filmwerken die registraties zijn van acties in steden en landschappen. Zijn meest ambitieuze project tot nu toe, Desniansky Raion, was te zien op Art Unlimited van Art Basel afgelopen jaar. Voor de vertoning van dit filmwerk heeft Gaillard zijn vaste componist Koudlam uitgenodigd voor een live optreden in SMBA.  

Voor de pers: meer informatie en beeldmateriaal: 020-4220471 / mail@smba.nl

www.smba.nl