Tentoonstelling — 17 jul t/m 28 aug 2004

Het is inmiddels een traditie: in de zomermaanden maakt een jonge curator een gastpresentatie in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.

Dit jaar is Andrea Wiarda uitgenodigd. Zij studeerde in Amsterdam en is werkzaam in Milaan als freelance tentoonstellingsmaker en criticus. Wiarda was curator van de expositieruimte Looking Glass in Brussel, redacteur van het Belgische kunsttijdschrift A Prior en zij maakte tentoonstellingen in onder andere Leuven en Tielt.

In de door Wiarda samengestelde tentoonstellingWunderland unframed werpen het Vlaams ad hoc-collectief Anouk De Clercq, Joris Cool en Eavesdropper en de Nederlandse kunstenares Govinda Mens een blik op het wonderbaarlijke mentale landschap van begrip, herinnering en verbeelding.

In Wunderland unframed staat de confrontatie en kruisbestuiving tussen verschillende disciplines centraal. De combinatie van uitdrukkingsvormen is niet alleen tekenend voor het werk van de kunstenaars in deze tentoonstelling, maar ook voor de houding van een hele generatie jonge Vlaamse, Nederlandse en internationale kunstenaars.

Wunderland unframed bestaat uit environments en een monumentaal videowerk, waarin de kunstenaars beelden uit hun visuele kaders trekken, ze opnieuw tonen, of enkel suggereren…uitgekleed...unframed.

Barbara Visser wekt in een speciale bijdrage de visuele tentoonstellingsgeschiedenis van Bureau Amsterdam tot leven. In het werk Jan die alles zag, ondervraagt zij Jan Meijer, sinds tien jaar bureaumedewerker bij SMBA, over zijn visuele indrukken van de vele tientallen tentoonstellingen en projecten in Bureau Amsterdam. Jan die alles zagwordt gepresenteerd als kunstenaarsboek in zeer gelimiteerde oplage: Meijers herinterpretatie van de tentoonstellinggeschiedenis van Bureau Amsterdam is volledig geïntegreerd in de SMBA jubileumuitgave WE SHOW ART. 

Het speciale boek is verkrijgbaar bij SMBA, Artimo en Annet Gelink Gallery.
Bij de tentoonstelling verschijnt SMBA Nieuwsbrief No. 81, met een tekst van Andrea Wiarda.

De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.