Tentoonstelling — 22 aug t/m 25 mei 2008

Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

The chicken-and-egg-no-problem wall-painting is de installatie die Tobias Rehberger (1966, Esslingen, Duitsland) speciaal voor het Stedelijk Museum CS realiseert.

Rehberger selecteerde voor dit zeventig meter lange werk ruim veertig van zijn sculpturen, environments en videowerken uit de laatste vijftien jaar. Rehberger plaatst ze in een bijzondere enscenering en voegt er ter plekke een lichtplan en muurschilderingen aan toe.

In de jaren negentig kreeg Tobias Rehberger bekendheid met werken die op het eerste gezicht verwant lijken aan hedendaagse architectuur, vormgeving en mode. Maar het is niet zozeer Rehbergers intentie om kunst, architectuur en design te laten samenvloeien – eerder om te kijken naar de verschillen. Een groep bontgekleurde bloemenvazen, een model voor een boomhuis, een videoprojectie die heel langzaam van kleur verandert, stoelen die herinneren aan designklassiekers van Gerrit Rietveld en Marcel Breuer: het werk van Rehberger neemt alle mogelijke gedaanten aan. Daarin stelt hij niet alleen de functie, het gebruik en de autonomie van het object aan de orde, maar ook de relatie tussen de schets, het model en het voltooide object.

Met titel van de tentoonstelling, the chicken-and-egg-no-problem wall-painting, verwijst Rehberger naar zijn productiemethode, waarbij nieuwe installaties ontstaan uit vroegere installaties. Steeds vraagt de kunstenaar zich af: wat was er eerder: de kip of het ei, ofwel: waar komen werken vandaan en waar leiden zij toe? Diezelfde vraag is van toepassing op deze expositie: is dit een retrospectieve tentoonstelling van beeldhouwwerken, of vormen de afzonderlijke objecten slechts het ruwe materiaal voor een heel nieuw werk: een schildering in licht en schaduw op de museumwand?

Licht en lampen nemen in het werk van Rehberger een prominente plaats in, soms roepen die herinneringen op aan een plek of aan een specifiek moment. Zo is licht het centrale element in de Videolibraries, in dit geval Joan Crawford Slapping Library en Monster Triumphing Library, waarvoor Rehberger bepalende momenten uit de filmhistorie verzamelde. De beelden, afgespeeld op een televisie, zijn alleen zichtbaar als flikkerlicht op de wand. Licht en projecties spelen ook een rol in 84 Jahre Film, een videowerk met de duur van een mensenleven. Het gehele kleurenspectrum van de videoprojector, opgebouwd uit 3.6 miljoen kleuren, wordt over een periode van 84 jaar geprojecteerd.

Andere werken die in deze tentoonstelling letterlijk en figuurlijk in een nieuw licht worden geplaatst, zijn onder meer Modello di Campo 6, bestaande uit bloemenvazen waarmee Rehberger zijn eerdere mede-exposanten portretteerde, en de sculptuur Platz für 15 Albaner (aus London). Deze is een model voor het (ongerealiseerde) boomhuis dat Rehberger als een verborgen publieke sculptuur wilde bouwen aan de Zuidkust van Spanje. Het zou een schuilplaats moeten zijn voor illegale immigranten die vanuit Noord-Afrika de oversteek wagen.

De tentoonstelling wordt samengesteld door Leontine Coelewij, curator van het Stedelijk Museum. Het Stedelijk Museum Bulletin van februari zal een interview met de kunstenaar bevatten.

Speciale dank aan Goethe-Institut Amsterdam.