Enkele ruimtes in het Stedelijk zijn minder toegankelijk, net als een aantal kunstwerken. Op deze pagina is te vinden om welke ruimtes en werken dit gaat. Van de minder toegankelijke werken zijn foto's en/of video's te bekijken.

Liften

In het gebouw bevinden zich invalidenliften waarmee bezoekers de vaste opstelling, STEDELIJK BASE, de wisselende tentoonstellingen en overige faciliteiten kunnen bezoeken. Er is geen publieke lift naar de bibliotheek en de studio's.

Meer info op de toegankelijke plattegrond:
Download plattegrond

Bibliotheek

Bezoekers met een mobiele beperking die de Stedelijk Museum bibliotheek (tijdens openingstijden) willen bezoeken, kunnen zich bij de rode informatiebalie in het entreegebied melden. De vrijwilligers van het Stedelijk Museum kunnen hen via een alternatieve route naar de bibliotheek te begeleiden.

Minder toegankelijke kunstwerken

Een aantal presentaties of kunstwerken uit onze vaste collectie zijn minder toegankelijk.

Het dak van de Harrensteinslaapkamer

De ruimte bovenop de Harrenstein slaapkamer geeft bezoekers een uitzicht op de opstelling STEDELIJK BASE 1. Ook zijn er enkele meubelontwerpen van ontwerper Gerrit Rietveld te zien. Dit plateau is alleen bereikbaar via een trap en daarom minder toegankelijk voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking. Voor bezoekers in een rolstoel is deze ruimte niet toegankelijk. Bekijk de 360 graden foto hieronder voor een impressie van het uitzicht vanaf deze ruimte.

Gerrit Rietveld en Truus Schröder-Schräder, Harrensteinslaapkamer (1926)

De Harrenstein slaapkamer is een ontwerp van de De Stijl vormgevers Gerrit Rietveld en Truus Schröder-Schräder. Deze slaapkamer bevindt zich in een afgesloten ruimte op de benedenverdieping van STEDELIJK BASE. Bezoekers in een rolstoel of slechtziende bezoekers hebben mogelijk moeite door deze vensters te kijken. Hieronder zijn enkele foto’s van de kamer te vinden.
Meer info

Gerrit Rietveld, Zig Zag Stoel (193)

De Zig zag stoel van Gerrit Rietveld staat op het plateau van de Harrenstein slaapkamer.
Meer info 

Leestip!
Longread 'Geschiedenis schrijven' over De Stijl

  • Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
    Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
    Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
    Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
    Zaalopname STEDELIJK BASE, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw

Edward Kienholz, The Beanery (1965)

The Beanery van Edward Kienholz is een kunstwerk over tijd. Kienholz laat met dit werk zien dat in een café de gasten hun tijd verdoen; het ware leven speelt zich elders af.

Vanwege beperkte (draai)ruimte en stootgevaar kunnen bezoekers in een rolstoel en bezoekers met een rollator het kunstwerk The Beanery niet in.

Deze video (rechts) over restauraties aan The Beanery geeft een idee van de ruimte, het geluid en de sfeer van dit kunstwerk. De video hieronder laat de soms hilarische reacties zien van kinderen op The Beanery.

Reacties van kinderen op Kienholz’s kunstwerk The Beanery (1962).