Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Volgens Joan Miró geeft ‘Objet’ zijn visie op de mens, op de man en de vrouw, op de aarde en de natuur door ‘het onwaarschijnlijke huwelijk van herkenbare vormen’. Uit een combinatie van gevonden, natuurlijke materialen en industriële afvalproducten maakte Miró een klein reliëf. Het is een samenstelling van drie houten plankjes. Op het linker, grijsblauw geverfde stuk hout zijn met een grote roestige spijker twee stukken kurk bevestigd. Op het lichtbruin gekleurde middelste plankje bevinden zich een sint-jakobsschelp, een ijzeren ring, een stuk kurk en een veelkleurige abstracte schildering. Door de wonderlijke samenvoeging en versmelting van voorwerpen brengt Miró een poëtisch beeld tot stand. Hoewel Miró zichzelf niet als lid van de surrealistische beweging beschouwde, is die invloed duidelijk merkbaar in dit reliëfachtige beeld. Eind jaren twintig streven de surrealisten naar een manier om de traditionele opvattingen over kunst aan te vechten. Met droombeelden uit het onderbewustzijn combineren ze beelden, voorwerpen en materialen die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben.
© Successió Miró, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Object

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

1931

Bibliotheek

Klik hier om 29 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

61.3 x 76.5 x 40cm.

Materiaal en techniek

hout, metaal, kurk, schelp, verf, zand

Objectnummer

BA 174