In 1931 begon Alexander Calder bewegende delen op te nemen in zijn beelden. Suspended Composition of Small Leaves (Four Red Spots) is een voorbeeld van een groep werken die zich voornamelijk in horizontale richting uitstrekt. Dit staat in contrast met de 'mobiles' die een meer verticale compositie hebben. Deze sculpturen moeten hoog boven de hoofden van de kijkers hangen. Net als bij andere 'mobiles'uit deze tijd maakte Calder openingen in de elementen van de compositie om het fysieke en visuele gewicht van de sculptuur te benadrukken. Ook wilde hij het gevoel van transparantie versterken, het oppervlak verlevendigen en een fysiek evenwicht in het werk realiseren. Calder koos voor een beperkt kleurenpallet van zwart, wit en rood om de structurele en formele zuiverheid te bevorderen. Bovenal was Calder geïnteresseerd in verscheidenheid, hij schreef: 'Ongelijksoortigheid in vorm, kleur, maat, gewicht, beweging maakt een compositie . . . Het is het ogenschijnlijke toeval dat tot orde leidt maar waarover de kunstenaar de feitelijke controle behoudt en waarmee hij een werk kan maken of verknoeien'.
c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Hangende kleinbladige compositie (Vier rode vlekken)

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

ca. 1947

Bibliotheek

Klik hier om 11 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

beschilderd aluminium en metalen draad

Objectnummer

BA 163