Tijdens de jaren 1917 tot 1930, die bekendstaan als zijn vroege periode in Nice, was de vrouwfiguur het belangrijkste onderwerp van Henri Matisse. Zijn favoriete thema was de odalisk. De odalisk werd vaak afgebeeld tussen decoratief textiel en tapijten, kussens en gedrapeerde stoffen. Gedeeltelijk gekleed in typisch Noord-Afrikaanse dracht, werd zij zittend, staand of leunend weergegeven. Matisse kwam op het thema van de odalisk toen hij Marokko bezocht in 1912, en nogmaals in 1913. Marokko was naast Frankrijk het land dat hem het meest inspireerde. In dit schilderij vermengen de lijnen waarmee de figuur wordt aangeduid zich met de ornamentele stoffering van de sofa. De betekenis van dit werk is gelegen in de decoratieve patronen. Daarnaast is de invloed van Paul Cézanne zichtbaar in zijn weergave van de ruimte en het wederzijds in elkaar overgaan van voor- en achtergrond. Door het gebruik van exotische kleding en de nadruk op lijn en kleur distantieert Matisse zich esthetisch van de erotische inhoud van het schilderij.
© Succession Henri Matisse, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Odalisk

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1920-1921

Bibliotheek

Klik hier om 27 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

verf op doek

Objectnummer

A 795