'Bloody Angle' bestaat uit identieke blokken hout: negentien blokken staan rechtop en achtentwintig liggen plat op de grond. Ze zijn geordend volgens een precieze, logische structuur die zich eindeloos zou kunnen herhalen. Carl Andre wilde zich als kunstenaar van de minimalistische stroming ontdoen van de compositie en de dominantie van evenwicht tussen de afzonderlijke onderdelen. Andre legde zich toe op wat hij 'axiale symmetrie' noemde, waarbij alle elementen exact gelijk zijn en onderling kunnen worden verwisseld zonder dat dit het werk als geheel beïnvloedt. ‘Bloody Angle’ kan echter maar op één bepaalde manier worden gerangschikt, waarbij gebruik wordt gemaakt van de rechte hoek van de muur. De vorm vestigt de aandacht van de toeschouwer op de hoek van de zaal. Zo betrekt Andre een deel van de expositieruimte, die door kunstenaars dikwijls wordt veronachtzaamd, bij het werk. Andre bewerkte het hout niet, maar zaagde het simpelweg in stukken en liet het oppervlak onbeschilderd, waardoor de aard van het materiaal zichtbaar bleef.
c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

1985

Bibliotheek

Klik hier om 8 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

western red cedar

Objectnummer

BA 4044