De foto Noire et blanche van Man Ray is een kenmerkend voorbeeld van surrealistische kunst. De markante gelaatstrekken van het bleke model en het donkere masker geven het geheel een verdubbelingseffect. Deze herhaling is een herinnering aan het feit dat een foto een duplicaat is van het afgebeelde, namelijk een teken of indicatie van de realiteit. In het surrealisme geeft de verdubbeling aan dat we als persoon allemaal bestaan uit een bewust en een onbewust gedeelte. Wanneer we deze foto interpreteren als een typisch primitivistisch werk, kan de vrouw worden opgevat als de Europese beschaving en het masker als “primitief” Afrika. De foto trekt een parallel tussen de twee gezichten en toont de gelijkenis die tussen hen bestaat. De titel “zwart en wit” is een woordspel, omdat de volgorde omgekeerd is wanneer men de foto van links naar rechts ‘leest’. De kunstenaar maakte ook een negatieve afdruk van deze foto. De foto werd in 'Vogue' voor het eerst gepubliceerd. Het is een portret van Kiki de Montparnasse, Man Ray's geliefde, die model was in de tijd dat de foto werd genomen.
© Man Ray Trust/ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Zwart en wit

Collectie

Foto's

Datum vervaardiging

1926 / druk 1926-1928

Bibliotheek

Klik hier om 19 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

getoonde ontwikkelgelatinezilverdruk, gemonteerd op triplex

Objectnummer

FA 1870