In dit schilderij van Francis Bacon zijn figuren verwerkt die ontleend zijn aan foto's van Eadweard Muybridge. Het verlamde kind en de vrouw die water uit een emmer giet, zijn beiden gebaseerd op foto's van deze fotograaf. Hij was een belangrijke inspiratiebron voor Bacon. Evenals andere werken van de kunstenaar toont het schilderij een kale, onbestemde ruimte. De achtergrond is een geabstraheerde renbaan, waarin het kind en de vrouw balanceren op een ring. De vervormde figuren gaan geen interactie met elkaar aan. De vrouw is zelfs afgebeeld in een apart afgebakende ruimte. De ruimte is opgedeeld in grote kleurvlakken. Bovendien zijn het kind en de vrouw veroordeeld tot hun eigen kleurdomein. Al deze kenmerken wijzen erop dat dit kunstwerk over isolatie gaat. De renbaan is misschien ook een verwijzing naar Bacons eigen leven. De renbaan was voor hem geen onbekend terrein en gokken was voor hem een vertrouwd tijdverdrijf. Volgens Bacon was de overeenkomst tussen gokken en schilderen dat deze activiteiten beide een element van toeval bezitten. Hij omschreef het schilderen als het marchanderen tussen de intentie van de kunstenaar en toevalligheden op het doek.
© Estate of Francis Bacon, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1965

Bibliotheek

Klik hier om 32 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 37611