Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

La perruche et la sirène is een van de belangrijkste voorbeelden van de 'papiers découpés' (papierknipsels) van Henri Matisse. De 'papier découpé' is technisch verwant aan de collage. Matisse maakte dit werk door vormen te knippen uit papier dat in één kleur was geverfd. Hij begon in 1940 te werken met deze methode en vanaf dat moment zou dit medium zijn werk tot het einde van zijn leven domineren. De beeldtaal van dit werk bestaat uit bladeren, granaatappels en twee vormen die slechts eenmaal voorkomen: links een parkiet en rechts een meermin, waaraan de titel van het werk is ontleend. De ruimte rond de objecten is even belangrijk als de objecten zelf. Matisse maakte deze monumentale 'papier découpé' toen hij aan huis was gekluisterd na een grote operatie. Daarom sprak Matisse over dit werk als 'een kleine tuin die me omringt en waarin ik kan wandelen'.
© Succession Henri Matisse, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

De parkiet en de zeemeermin

Collectie

Tekeningen

Datum vervaardiging

1952-1953

Bibliotheek

Klik hier om 91 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

337 x 768.5cm.

Materiaal en techniek

gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek

Objectnummer

A 25531

Credits

verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en het Prins Bernhard Cultuurfonds / acquired with the generous support of the Vereniging Rembrandt and the Prins Bernhard Cultuurfonds gerestaureerd met financiële steun van de deelnemers van de VriendenLoterij / restored with the generous support of the participants of the VriendenLoterij

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk