In ‘Suprematistische compositie (met acht rode rechthoeken)’ lijkt de zwaartekracht opgeheven. De geometrische vormen, elk werelden op zichzelf, schijnen te zweven in een oneindige ruimte. Dit is een van de vroege suprematistische schilderijen die Malevich maakte. Het werk werd voor de eerste maal tentoongesteld in de befaamde ‘De laatste futuristische tentoonstelling van schilderijen “0,10” (nul-tien)’. Malevich toonde hier voor het eerst een groep objectloze schilderijen die blijk gaven van zijn inzichten over een nieuwe kunst die hij de benaming suprematisme gaf. Malevich zocht een kunstvorm die niet gelegen was in voorgaande opvattingen over kleur, vorm en perspectief. Het zuivere picturale van de schilderkunst was volgens Malevich’ opvattingen superieur. Zij diende wel losgemaakt te zijn van herkenbare verschijningsvormen van de werkelijkheid. Het suprematisme was beïnvloed door het Russische kubo-futurisme. Belangrijke elementen waren beweging, gelijktijdigheid en kosmische inzichten.

Vervaardigers

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1915

Bibliotheek

Klik hier om 51 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 7672

Credits

Eigendom erkend door erven Malevich bij overeenkomst uit 2008 / Ownership recognized by agreement with the estate of Kazimir Malevich in 2008

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk