Max Beckmann schilderde zijn dubbelportret met zijn tweede vrouw Matilda, bijgenaamd Quappi, tijdens hun verblijf in Amsterdam. Het echtpaar verhuisde in 1937 van Berlijn naar Amsterdam en woonde daar bijna tien jaar. Beckmann draagt chique kleding, zoals een zijden sjaal en een bolhoed met een voering waarop het woord “London” is afgedrukt. Zo presenteert de kunstenaar zichzelf als een mondaine heer. Dit portret is optimistischer dan zijn andere werken uit dezelfde periode. De ruimte is echter gesloten en claustrofobisch en de figuren zijn extreem op de voorgrond geplaatst, waarbij Beckmanns elleboog en Quappi’s schouder zijn afgesneden. Hoewel er fysieke interactie tussen Beckmann en Quappi plaatsvindt, blijven zij toch gescheiden. Zij is kleiner dan Beckmann en staat achter hem. Bovendien heeft iedere figuur zijn eigen achtergrond: Quappi’s ruimte is met zwart afgebakend terwijl Beckmann wordt omlijst door een onbestemd geel.
c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Dubbelportret van de kunstenaar en zijn vrouw Quappi

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1941

Bibliotheek

Klik hier om 64 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 1816