Georg Baselitz begon in 1969 zijn onderwerpen ondersteboven te schilderen en bleef dit zijn verdere carrière doen. Door de omkering krijgt het schilderij iets abstracts. Zijn methode om werken ondersteboven te schilderen stelt Baselitz in staat om naar de natuur te werken zonder dat de voorstelling een dominante plaats inneemt. Zoals Baselitz duidelijk maakt met zijn titel, staat de handeling van het schilderen, om precies te zijn het vingerschilderen, centraal in dit werk. De verfsubstantie, door de kunstenaar met zijn vingers en niet met een penseel aanbracht, wordt benadrukt. In 1972 begon Baselitz met zijn vingers te schilderen, een techniek die hij zelf omschreef als een 'non-stijl'. Het schilderij is mogelijk een zelfportret. Dit werk maakt deel uit van een groep realistische naakten die alle in hetzelfde jaar ontstonden.
© Georg Baselitz/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Vingerschildering - Naakt

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1972

Bibliotheek

Klik hier om 27 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

1993.1.0121