Door zijn vereenvoudigde vorm en kleur tracht het abstracte schilderij Red Curve II de figuur/achtergrondrelatie teniet te doen. Toch kan de curve worden opgevat als diepte en een landschap of horizon suggereren. Ellsworth Kelly richtte zich dan ook op de natuur om de vormen te vinden die hij gebruikte voor zijn werk. In 1970 verhuisde de kunstenaar van New York City naar het platteland. In schaduwen die over een landschap of gebouw vielen, zag Kelly vormen die zijn belangstelling trokken. Hij nam deze contouren vaak direct over en vergrootte ze in zijn schilderijen. Door deze vormen tot hun essentie te reduceren, versterkte hij hun formele karakter. In hun sobere uitvoering krijgen ze een zeer complex visueel effect. Kelly zei: “In plaats van een schilderij te maken dat een interpretatie was van iets wat ik had gezien of bedacht, vond ik een object en ‘presenteerde’ ik dat als niets anders dan zichzelf.” Door de scherpe contrasten en exacte afbakening van de kleuren wordt Kelly in verband gebracht met een stijl die hard edge wordt genoemd.
© Ellsworth Kelly Foundation/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Rode curve II

Collectie

Overige

Datum vervaardiging

1972

Bibliotheek

Klik hier om 11 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

114.5 x 426.5cm.

Materiaal en techniek

olieverf op katoen

Objectnummer

A 35757