Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tussen 1911 en 1914 verblijft de in Rusland geboren schilder Antoine Pevsner in Parijs waar hij in aanraking komt met het kubisme en futurisme. In het door zijn broer Naum Gabo geschreven en mede door hem ondertekende Realistisch manifest uit 1920 echter, keert hij zich af van het kubisme en futurisme en omarmt hij de principes van een nieuwe constructivistische kunst. Uit de bouwkunst is het principe van de constructie overgenomen, waarbij het uitgangspunt is dat een beeld in elkaar wordt gezet, wordt geconstrueerd. Voordien kende men in de beeldhouwkunst alleen de principes van boetseren en modelleren. Pevsner legt zich in 1923 dan ook volledig toe op de vervaardiging van abstract geometrische beelden waarvan de onderdelen door middel van assemblage aan elkaar worden gelast. Zijn werk kenmerkt zich door concave en convexe vormen en toepassing van de trechtervorm. De cirkel en V-vorm zijn hierin vaste elementen. Dit is goed te zien in Construction pour un aéroport, een beeld dat hij graag monumentaal toegepast had.
c/o Pictoright, Amsterdam 2004

Vervaardigers

Vertaalde titel

Constructie voor een vliegveld

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

1937

Bibliotheek

Klik hier om 8 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

53 x 75.5cm.

Materiaal en techniek

brons, gepatineerd

Objectnummer

BA 149(1-2)