Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Martin Kippenberger was een veelzijdige kunstenaar die tekende, schilderde, installaties maakte, fotografeerde en beeldhouwde en daarnaast ook (kunst)manifestaties organiseerde, gelardeerd met voordrachten en (zelfgemaakte) popmuziek. Hij provoceerde graag, daarbij zichzelf niet ontziend – getuige de zelfportretten met bierbuik. In het drieluik ‘Drei Häuser mit Schlitzen (Betty Ford Klinik, Stammheim, Jüdische Grundschule)’ stellen de geschilderde gebouwen drie beladen instituten voor: een ontwenningskliniek, een gevangenis en een joodse basisschool. Ze hebben de morfologische overeenkomst dat ze alle drie ‘Schlitzen’(spleten of kieren) hebben. Kippenberger schilderde de doeken met snelle, heftige bewegingen en bouwde de voorstellingen op uit contrastrijke, rechthoekige en trapeziumvormige vlakken in heldere geelgroenen, okers en loodgrijzen. In het drieluik zijn verschillende betekenislagen verweven. Zo verwijzen de instituten naar de recente Duitse geschiedenis van drinkende ‘showbizz’-figuren, linkse radicalen en de Jodenvervolging. Ook heeft het werk een persoonlijke connotatie. Het refereert aan de schuurtjes in de tuin van Kippenbergers ouderlijk huis, waarin diens ouders zich na een ruzie terugtrokken om enige tijd ongestoord door te brengen.

Vervaardigers

Vertaalde titel

Drie gebouwen met spleten (Betty Ford Kliniek, Stammheim, Joodse Lagere School)

Collectie

Overige

Datum vervaardiging

1985

Bibliotheek

Klik hier om 19 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

128 x 153.5 x 4cm.

Materiaal en techniek

olieverf, bronsverf en siliconenpasta op doek

Objectnummer

2008.1.0001(1-3)

Credits

verworven met steun van het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt, mede namens het Prins Bernhard Cultuurfonds, dankzij het Titus Fonds van de Vereniging Rembrandt, en het VSBfonds / acquired with the generous support of the Mondriaan Fund, the Vereniging Rembrandt and on behalf of the Prins Bernhard Cultuurfonds, thanks to theTitus Fonds of the Vereniging Rembrandt, and the VSBfonds

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk