Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

In Bouillon Kub valt onmiddellijk het contrast tussen de monochrome ondergrond en de voorstelling op: een zwarte stierenkop opdoemend uit een helder geel vlak. Het onderwerp is een bouillonblokje in een geelrode verpakking van het merk Kub, geplaatst voor het rechteroog van de stier. De hier toegepaste tegenstelling licht – donker is een van de opvallendste kenmerken van het werk van Leonetto Cappiello. Cappiello wordt - met Jules Chéret en Henri Toulouse-Lautrec - beschouwd als één van de belangrijkste vernieuwers en wegbereiders van de affichekunst. Tot dat moment zijn affiches niet meer dan eenvoudige informatiedragers, tekst al dan niet voorzien van een voorstelling. Expressieve silhouetten in onalledaagse kleuren zijn een ander, opvallend aspect van Cappiello’s werk. Voor een affiche dat hij in 1903 voor de firma Chocolat Klaus maakte, gebruikte hij het beeld van een in het groen geklede amazone, gezeten op een rood paard. Het was voor de eerste keer dat het publiek een rood paard zag! De impact was enorm. Verantwoordelijk uitgever en drukker Vercasson ontving zelfs reacties uit het buitenland. In dit affiche is de relatie tussen bouillon en stier krachtig maar ook ironisch verbeeld. De aandacht gaat uit naar de grote sombere kop waarvan één oog er sinister wit uitziet. Alsof het dier voorvoelt dat het straks als bouillonblokje eindigt.
c/o Pictoright Amsterdam 2004

Vervaardigers

Collectie

Grafische vormgeving

Datum vervaardiging

1931

Bibliotheek

Klik hier om 4 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

122 x 197.5cm.

Materiaal en techniek

affiche, lithografie

Objectnummer

C_F-71(1-2)