Struinend door het Etnografisch Museum in de Amsterdamse dierentuin Artis viel Gerrit Willem Dijsselhof als een blok voor de gebatikte sarongs en slendangs uit Nederlands-Indië. De doeken inspireerden hem tot het experimenteren met deze techniek, waarbij met was een tekening op textiel wordt gemaakt die bij het verven uitgespaard blijft. Dit levert vlakke, grafische vormen op. Na talloze proeven lukte het Dijsselhof batiks op groot formaat te maken. Voor dit kamerscherm met eikenhouten lijst, bespannen met kostbare zijde, schiep hij twee exotische werelden. Als voorbeeld dienden Japanse houtsneden met hun gestileerde weergave van flora en fauna en de indrukken opgedaan in de dierentuin. Op de ene zijde schilderde Dijsselhof parmantige parelhoenders die - zoals Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift het in de tijd beschreef - ‘ernstig pikken, of spiedend den nek omdraaien en loerend langs den boom kijken’. De achterkant van het scherm, wervelend van de aapjes, pelikanen, vossen en flamingo’s is helaas verloren gegaan.

Vervaardigers

Collectie

Vormgeving

Datum vervaardiging

bespanning 1894, omlijsting ca. 1900-1902

Bibliotheek

Klik hier om 23 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

kamerscherm, gesneden eikenhouten raamwerk en gebatikt katoen

Objectnummer

KNA 115

Credits

schenking / gift of the Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk

Meer werk van deze maker