Onderdeel van de
tentoonstelling

In the Presence of Absence Voorstellen voor de museumcollectie

5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

Kunstenaarspagina — 2 sep 2020

Aan de tentoonstelling In the Presence of Absence, voorstellen voor de tweejaarlijkse gemeentelijke kunstaankopen, nemen 23 kunstenaars(collectieven) deel. Deze kunstenaarspagina bevat een tekst over het werk en een kunstenaarsbijdrage.

Wat is elegantie? Wanneer vinden we iets of iemand elegant? Hoewel elegantie vaak geassocieerd wordt met sierlijkheid, schoonheid, verfijndheid en bevalligheid, verschilt het idee over wat elegant is niet alleen per persoon, maar ook per cultuur. Voor Spreading Elegance (2019) bood Evelyn Taocheng Wang haar Agnès B.-kleding aan via Facebook. In ruil voor deze kostbare kledingstukken van het Franse modemerk vroeg Wang de ontvangers om in handgeschreven brieven uit te leggen wat elegantie voor hen betekent, aan de hand van herinneringen en verhalen. 

De installatie Spreading Elegance toont een aantal van deze brieven, gepresenteerd op leestafels en omgezet naar grote banieren – de werken Quoted Elegance No. 1-5 (2019) – waarop de verschillende handschriften van de schrijvers zichtbaar zijn. Dit kan gezien worden als een verwijzing naar de Chinese kalligrafie en het verdwijnen van dergelijke ambachten als gevolg van de digitalisering. De originele handgeschreven brieven die het uitgangspunt zijn van dit project maken eveneens deel uit van de installatie en zijn gepresenteerd op leestafels. Spreading Elegance combineert traditionele ambachten met moderne technieken, persoonlijke verhalen met collectieve herinneringen en oosterse referenties met westerse verwijzingen. In haar oeuvre onderzoekt Wang hoe de betekenis van het lichaam verschilt per cultuur en tijd, en welke culturele stigma’s en opvattingen over identiteit en gender daarmee gepaard gaan.

Illustratie door Haitham Haddad naar Evelyn Taocheng Wangs ‘Spreading Elegance’ en ‘Quoted Elegance No. 1-5’, beide 2019.
Illustratie door Haitham Haddad naar Evelyn Taocheng Wangs ‘Spreading Elegance’ en ‘Quoted Elegance No. 1-5’, beide 2019.

Evelyn Taocheng Wang (1981) studeerde traditionele Chinese kunst en Chinese literatuur en grafisch ontwerp aan de Nanjing Normal Universiteit in China en volgde daarna een postacademische studie aan de Hochschule für Bildende Künste – Städelschule in Frankfurt am Main. Ook nam ze deel aan De Ateliers in Amsterdam. Haar kunstenaarspraktijk omvat onder meer tekeningen, performance, installatie en video. Werk van Wang werd tentoongesteld in FRAC Champagne-Ardenne (Reims), het KW Institute for Contemporary Art (Berlijn) en in TENT Rotterdam. Haar werk was in 2017 onderdeel van het publieke programma The Parliament of Bodies van de Documenta 14 in Kassel. Haar werk bekroond met de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs (2016) en de ABN AMRO Kunstprijs (2019).

Evelyn Taocheng Wang, ‘Spreading Elegance’, 2019. Productie van FRAC Champagne-Ardenne. Foto: Martin Argyroglo. Met dank aan de kunstenaars, Antenna Space, Shanghai; Carlos|Ishikawa, Londen en Galerie Fons Welters, Amsterdam.
Evelyn Taocheng Wang, ‘Spreading Elegance’, 2019. Productie van FRAC Champagne-Ardenne. Foto: Martin Argyroglo. Met dank aan de kunstenaars, Antenna Space, Shanghai; Carlos|Ishikawa, Londen en Galerie Fons Welters, Amsterdam.

Kunstenaarsbijdrage