Het museum is helaas gesloten. Heb je een ticket? Klik voor meer info.

Online Archief — 26 okt 2021

  • Armand Baag, Zonder titel / Begrafenis, 1991. Collectie Sura en Surina Baag, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Armand Baag, Zonder titel / Begrafenis, 1991. Collectie Sura en Surina Baag, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Armand Baag, Abaysa e go na masa (Abaysa gaat naar moeder aarde), 1972. Collectie Sura en Surina Baag, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Armand Baag, Abaysa e go na masa (Abaysa gaat naar moeder aarde), 1972. Collectie Sura en Surina Baag, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Frank Creton, Vluchteling, 1983. Collectie Factor-IJ, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Frank Creton, Vluchteling, 1983. Collectie Factor-IJ, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Ron Flu, Bidvrouwtjes in de Palmentuin, 1964. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Ron Flu, Bidvrouwtjes in de Palmentuin, 1964. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij

In Suriname ontstond gedurende de 20e eeuw aandacht voor het genre van het historiestuk. Hierop konden belangrijke momenten in de nationale geschiedenis weergegeven worden, zoals de beruchte opstanden van tot slaaf gemaakten op plantages en de aankomst van de eerste Hindostaanse contractarbeiders in 1873. Bijzonder is het monumentale schilderij van de aankomst van het eerste schip uit de havenstad Calcutta, genaamd Lalla Rookh, dat zich in het gelijknamige museum in Paramaribo bevindt. Ook marronage, het verzet van tot slaaf gemaakten en de vlucht naar het binnenland, wordt in de schilderkunst vastgelegd. Eveneens is er in deze ruimte een voorstudie voor Nola Hattermans vierluik over marronage te zien (voltooid in 1982) en schetsen van Armand Baag van gebeurtenissen uit de recente Surinaamse geschiedenis, zoals de Decembermoorden (1982).

Keti Koti Tour door de tentoonstelling

Op 1 juli vieren we Keti Koti, de  afschaffing van de slavernij. Keti Koti betekent "verbroken ketens" in het Surinaams (Sranantongo). In de tentoonstelling Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, is te zien hoe kunstenaars in de loop der tijd veel van de thema's en onderwerpen waar Keti Koti voor staat hebben verbeeld. Bart Krieger, co-curator van de tentoonstelling, en Marian Markelo (Winti-priesteres), nemen je mee langs de indrukwekkende verhalen over vrijheid, verzet (marronage) en winti.

  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij