Onderdeel van de
tentoonstelling

In the Presence of Absence Voorstellen voor de museumcollectie

5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

Artsits page — 2 sep 2020

Aan de tentoonstelling In the Presence of Absence, voorstellen voor de tweejaarlijkse gemeentelijke kunstaankopen, nemen 23 kunstenaars(collectieven) deel. Deze kunstenaarspagina bevat een tekst over het werk en een kunstenaarsbijdrage.

This Surely Must Be Paradise (2020) is een fotografisch project gemaakt op Sint-Maarten dat kwesties aansnijdt rondom de voorstelling en beeldvorming van het Caribisch gebied. Gilleam Trapenberg woont in Amsterdam, is geboren op Curaçao en bezocht als jongen vaak Sint-Maarten, waar zijn vader een bedrijf runt. Zijn foto-installatie bestaat uit portretten van kennissen en vrienden, beelden van landschappen en woonwijken op Sint-Maarten, en panorama’s zoals te vinden in reisbrochures.

Het leven op Sint-Maarten wordt in dit werk vastgelegd door de geraffineerde inzet van landschapsbeelden en portretten van de plaatselijke bevolking. Het westerse, Europese en Noord-Amerikaanse toerisme heeft een verregaande invloed op het dagelijks leven in het Caribisch gebied. Toeristen kennen de Caribische eilanden vaak alleen via de lens van reisadvertenties. Maar achter het ‘exotische’ beeld van witte zandstranden, schitterende zonsondergangen en glimmende toeristenattracties gaat een rijkgeschakeerd dagelijks leven schuil. Foto’s van een vrijend stel op het strand, middelbare scholieren, een werkster die Trapenberg op een hotelterras ontmoette, een vriend die hij op straat tegenkwam en een andere vriend tijdens het carnaval worden steeds afgewisseld met detail- en overzichtsfoto’s van de directe omgeving. Zo plaatst Trapenberg verschillende kanten van het eiland naast elkaar en creëert hij een genuanceerdere kijk op Sint-Maarten.

Illustratie door Haitham Haddad naar Gilleam Trapenbergs ‘This Surely Must Be Paradise’, 2020.
Illustratie door Haitham Haddad naar Gilleam Trapenbergs ‘This Surely Must Be Paradise’, 2020.

De titel van het werk is ontleend aan een boek van Polly Pattullo, Last Resorts: The Cost of Tourism in the Caribbean. ‘Dit moet wel het paradijs zijn,’ luidde het commentaar van een toerist na haar bezoek aan Green Turtle Cay op de Bahama’s, die in het boek wordt aangehaald. Zo’n uitspraak illustreert hoe het Caribisch gebied in de collectieve verbeelding van de bezoekers wordt geëssentialiseerd. Trapenberg gebruikt het citaat om dit soort sentimenten te compliceren en een kritischer kijk op het Caribisch gebied voor te stellen, voorbij de al te simplistische toeristische beschrijvingen.

Gilleam Trapenberg (1991) behaalde zijn bachelor in fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij publiceerde zijn werk onder meer in W, i-D, Volkskrant Magazine, Refinery 29 en It’s Nice That. Zijn werk was te zien in Fotodok (Utrecht), Unfair (Amsterdam) en La Cité (Parijs). In 2017 ontving hij de Lensculture Emerging Talent Award en in 2020 het Florentine Riem Vis Stipendium. Eind 2020 zal zijn eerste solotentoonstelling te zien zijn in Foam, Amsterdam.

Gilleam Trapenberg, Installatieoverzicht ‘Big Papi’, 2017 bij KABK Graduation Show 2017. Foto: Gilleam Trapenberg.
Gilleam Trapenberg, Installatieoverzicht ‘Big Papi’, 2017 bij KABK Graduation Show 2017. Foto: Gilleam Trapenberg.

Kunstenaarsbijdrage

  • Gilleam Trapenberg, ‘Steven’, 2020. Met dank aan de kunstenaar.
  • Gilleam Trapenberg, ‘Boring Sunset’, 2020. Met dank aan de kunstenaar.
  • Gilleam Trapenberg, ‘Maho Beach Tourists’, 2020. Met dank aan de kunstenaar.
  • Gilleam Trapenberg, ‘Ann’, 2019. Met dank aan de kunstenaar.
  • Gilleam Trapenberg, ‘Maho Beach Tourists’, 2019. Met dank aan de kunstenaar.