Onderdeel van de
tentoonstelling

In the Presence of Absence Voorstellen voor de museumcollectie

5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

Kunstenaarspagina — 2 sep 2020

Aan de tentoonstelling In the Presence of Absence, voorstellen voor de tweejaarlijkse gemeentelijke kunstaankopen, nemen 23 kunstenaars(collectieven) deel. Deze kunstenaarspagina bevat een tekst over het werk en een kunstenaarsbijdrage.

9 Sisters (2020) is gebaseerd op een verhaal uit Ovidius’ Metamorfosen over de Pieriden: negen zussen die worden veranderd in kwetterende eksters nadat zij hebben geroddeld over de Griekse goden. In deze muurschildering van Kasper Bosmans vertellen de roddelende vogels verschillende verhalen. Dit doen ze aan de hand van geschilderde symbolen op een serie panelen, getiteld Legend: Vair Triptych (2020). De beeldtaal van deze symbolen doet soms middeleeuws en dan weer hedendaags aan. Bosmans haalt onder meer inspiratie uit eeuwenoude verhalen, boeken, het internet, sociale media en uit de heraldiek: de studie naar voorstellingen op familiewapens. 

De Legend-schilderijen staan in de traditie van de verhalende middeleeuwse schilderkunst en wandtapijten. Iets dat ook blijkt uit het woord ‘triptych’ in de titel, wat drieluik betekent en verwijst naar de vorm van altaarstukken. ‘Vair’ is een term uit de heraldiek waarmee een pelswerk wordt aangeduid: een dessin met een regelmatige verdeling van twee tinten, vaak blauw en wit. In deze schilderijen vermengt Bosmans mythes, volksverhalen en recente gebeurtenissen.

Illustratie door Haitham Haddad naar Kasper Bosmans’ ‘9 Sisters’, 2020.
Illustratie door Haitham Haddad naar Kasper Bosmans’ ‘9 Sisters’, 2020.

Zo combineert hij beelden geïnspireerd op de grijze façade van een datacentrum in het Amsterdam Science Park met een schilderij van twee motten en industrieel melanisme. Bij motten werd dit verschijnsel waargenomen in industriegebieden: daar blijken ze vaker in donkere kleurvarianten voor te komen. Een ander drieluik verwijst naar hoe mensen de natuurlijke kleuren van planten en dieren manipuleren. Zo worden tulpenblaadjes bewerkt door gebruik te maken van virussen, en worden vogelveren gekleurd door de vogelhuid in te wrijven met extracten van planten en dieren. 

Mondelinge geschiedenissen, volkskunst en lokale ambachten spelen een belangrijke rol in het werk van Bosmans. Door onverwachtse verbanden te leggen, poogt Bosmans een bredere interpretatie te geven aan de geschiedenis. Deze kritische duiding van verhalende beelden leidt ook tot het inzicht dat de iconografie en symboliek in deze eeuwenoude vertellingen de vooroordelen die destijds in de samenleving heersten, weerspiegelen. Volksvertellingen gebruiken bijvoorbeeld referenties die nu als xenofobisch of vrouwonvriendelijk gezien kunnen worden – zoals het verhaal over St. Oncommer waarnaar Bosmans verwijst in een van zijn werken. St. Oncommer kreeg gezichtsbeharing van God met als doel haar aanstaande echtgenoot af te schrikken van het gearrangeerde huwelijk waar zij geen heil in zag. Als straf voor haar verzoek aan God, waarmee ze slechts een ongelukkig huwelijk wilde ontlopen, besloot haar vader haar te kruisigen en voor eeuwig te verenigen met God.

Kasper Bosmans (1990) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Gent. Werk van Bosmans is tentoongesteld in onder meer Gladstone Gallery (New York), S.M.A.K. (Gent) en het Hammer Museum (Los Angeles).

Kunstenaarsbijdrage

  • Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
    Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
  • Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
    Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
  • Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
    Kasper Bosmans, ‘Legend Vair (Hercule + St Ontcommer)’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.