Onderdeel van de
tentoonstelling

Freedom of Movement Gemeentelijke kunstaankopen 2018

25 nov 2018 t/m 17 mrt 2019

Ministories — 23 nov 2018

De Russisch-Nederlandse filmmaker en ontwerper Polina Medvedeva onderzoekt in haar werk hoe vindingrijke individuen informele economieën creëren om beperkende overheidsregels te omzeilen en economische tegenspoed te overwinnen. Haar film The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi uit 2015 is opgenomen in haar geboortestad Pskov in het westen van Rusland en ontleent zijn titel aan het Russische gezegde: ‘Wie geen risico neemt, drinkt geen champagne.’ De film volgt meer dan een dozijn van de taxichauffeurs die zonder vergunning door de stad rijden. Velen van hen zijn na de ontbinding van de Sovjet-Unie en sluiting van de fabrieken in de buurt begonnen hun auto als taxi te gebruiken. Deze illegale praktijk is nu zo wijdverspreid dat een van de bestuurders beweert dat 'elke tweede persoon een taxichauffeur is'. Deze mannen en vrouwen praten met Medvedeva over hun leven en werk, die de gesprekken vanaf de achterbank vastlegt. Haar interviews duren zo lang als elke rit; met scherpte en humor werpen de interacties licht op het precaire bestaan van de chauffeurs.

Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar

In haar film praat Medvedeva ook met andere lokale bewoners, waaronder een orthodoxe priester die te maken heeft met een zware schuldenlast, voormalige smokkelaars van huishoudelijke artikelen en een brutale automonteur. Allemaal spreken ze met openhartigheid en wrange humor over hun worsteling. Hoewel de kunstenaar de film midden in de Oekraïense crisis heeft opgenomen, blijven haar gesprekspartners er desalniettemin op aandringen dat ze zich liever concentreren op overleven dan op politiek. Toch lijkt de beladen internationale positie van Rusland zwaar te wegen op de inwoners van Pskov, en sommige chauffeurs gebruiken hun inofficiële netwerk om nieuws over actuele gebeurtenissen te delen. Medvedeva ziet de informele economie van de stad als een manier van de plaatselijke bevolking om zich op bescheiden schaal tegen een repressieve regering te verzetten.

Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar
Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar
Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar
Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar

The Champagne Drinkers is tegelijkertijd een reisverslag, een documentaire en een journalistiek essay. Medvedeva baseert zich op haar persoonlijke ervaringen als kind in Pskov, waar haar vader een illegale taxi bestuurde die hij zelf uit delen van twee afzonderlijke auto’s had vervaardigd. De kunstenaar bracht haar eerste twaalf jaar in Rusland door, maar woont sindsdien in Nederland. Hierdoor neemt ze een unieke positie in als zowel insider en buitenstaander wanneer ze terugkeert naar haar geboorteplaats. Hoewel we haar nooit zien, is ze via haar voice-over een constante aanwezigheid in de film. De tekst die ze heeft ingesproken voorziet de kijker van Engelse vertalingen van de gesprekken, op een afstandelijke en gezaghebbende toon die refereert aan de slecht gesynchroniseerde Westerse films die Medvedeva op televisie zag toen ze opgroeide.

The Champagne Drinkers wordt voor de eerste keer als een installatie gepresenteerd en wordt vergezeld door een arrangement van autostoelen, waartussen de kunstenaar smartphones heeft geplaatst met korte video’s van het dagelijks leven in Pskov. In tegenstelling tot de beelden van taxichauffeurs die door de stad rijden, geven deze clips – die de kunstenaar eerder dit jaar met een smartphone heeft opgenomen – de activiteit weer die plaatsvindt tussen de ritten, wanneer chauffeurs pizza’s bezorgen of gaan vissen.

Hoewel hun sociale mobiliteit beperkt blijft, verplaatsen de chauffeurs zich in hun auto’s vrij door de stad en zijn ze eigen baas in een steeds gecompliceerder wordende economie. Tot op zekere hoogte weerspiegelt hun interventie in de officiële taxibranche de verstoring die apps als Uber in het Westen hebben veroorzaakt. Terwijl haar handheld camera schokkerige beelden van de achterbank opneemt, onthult Medvedeva hoe een voertuig niet alleen kan dienen als een vervoermiddel van de ene plaats naar de andere, maar ook als een plaats van samenzijn, gesprek en vrijheid.

Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar
Polina Medvedeva, ‘The Champagne Drinkers: Russia's Informal Economy from the Back Seat of a Taxi’, 2015-2018, videoprojectie, tweekanaals video-installatie op 4 smartphones, 5 autostoelen, courtesy de kunstenaar

>

Over de kunstenaar

 

Polina Medvedeva (1989, Sovjet-Unie) heeft gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Ze is momenteel artist-in-residence in het Ramses Shaffy Huis in Amsterdam. Haar video's en documentaires zijn op televisie uitgezonden en vertoond op festivals, waaronder het International Documentary Film Festival Amsterdam (industry section); het Eye On Palestine Festival, Antwerpen; en de Dutch Design Week, Eindhoven. Haar werk is ook vertoond op locaties zoals WIELS Contemporary Art Centre, Brussel; Al-Ma’mal Foundation for Contemporary Art, Jeruzalem; Rotterdamse Schouwburg; Art Brussels; Centrum voor Beeldende Kunsten, Groningen; en De Nieuwe Vide, Haarlem.



Polina Medvedeva (1989, Sovjet-Unie) heeft gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Ze is momenteel artist-in-residence in het Ramses Shaffy Huis in Amsterdam. Haar video's en documentaires zijn op televisie uitgezonden en vertoond op festivals, waaronder het International Documentary Film Festival Amsterdam (industry section); het Eye On Palestine Festival, Antwerpen; en de Dutch Design Week, Eindhoven. Haar werk is ook vertoond op locaties zoals WIELS Contemporary Art Centre, Brussel; Al-Ma’mal Foundation for Contemporary Art, Jeruzalem; Rotterdamse Schouwburg; Art Brussels; Centrum voor Beeldende Kunsten, Groningen; en De Nieuwe Vide, Haarlem.