Onderdeel van de
tentoonstelling

In the Presence of Absence Voorstellen voor de museumcollectie

5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

Kunstenaarspagina — 2 sep 2020

Aan de tentoonstelling In the Presence of Absence, voorstellen voor de tweejaarlijkse gemeentelijke kunstaankopen, nemen 23 kunstenaars(collectieven) deel. Deze kunstenaarspagina bevat een tekst over het werk en een kunstenaarsbijdrage.

Promise IV (2018-2019) is geïnspireerd op de altaren van de Marrongemeenschap. Marrons zijn mensen van Afrikaanse afkomst die zich in de 18e eeuw in het binnenland van Suriname hebben gevestigd, nadat ze de slavernij in deze voormalige Nederlandse kolonie waren ontvlucht. In Promise IV verbindt Remy Jungerman verschillende beeldtalen en invloeden met elkaar die voor hem belangrijk zijn. Op deze manier brengt hij de culturen en tradities van zijn Surinaamse Marronvoorouders samen met de beeldtaal van het 20e-eeuwse modernisme.

Moeilijker te ontdekken dan het hout, textiel, de garen en spijkers, is de kaolien die in de sculptuur verwerkt is. Kaolien is een witte klei die in winti-rituelen als zuiveringsmiddel wordt gebruikt: door beelden, voorwerpen of het eigen lichaam ermee in te smeren, komt men dichterbij de voorouder en kan men die om hulp of advies vragen. Het raster en de grafische patronen in Jungermans oeuvre zijn ontleend aan de stoffen die de Marrons gebruiken tijdens winti-rituelen, maar verwijzen ook naar De Stijl. Invloeden die ook in Jungermans kleurgebruik te herkennen zijn. Jungerman laat in zijn werk de verschillende tradities zien waarin bepaalde beeldelementen, gebruiken en patronen kunnen voorkomen, in plaats van alleen het perspectief van de westerse kunstgeschiedenis als uitgangspunt te nemen.

Illustratie door Haitham Haddad naar Remy Jungermans ‘PROMISE IV’, 2018-2019.
Illustratie door Haitham Haddad naar Remy Jungermans ‘PROMISE IV’, 2018-2019.

Promise IV is een ode aan de conceptueel kunstenaar stanley brouwn (1935-2017), die de afstanden die hij overbrugde, vastlegde in een op zijn lichaam gebaseerd maatsysteem: de sb-voet, de sb-el en de sb-stap. In deze bijna vijf meter hoge sculptuur gebruikt Jungerman het maatsysteem van stanley brouwn en voegt er twee meeteenheden van zichzelf aan toe: de R en J, respectievelijk een halve el en een halve stap.

Remy Jungerman (1959) studeerde aan de Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij is medeoprichter van het Wakaman Project, Drawing Lines – Connecting Dots dat de positie van Surinaamse beeldend kunstenaars op het internationale toneel wil versterken. Zijn werk is tentoongesteld in onder meer het Brooklyn Museum (New York), Kunstmuseum Den Haag en op de Havana Biënnale (Cuba). In 2019 maakte het werk van Jungerman deel uit van de Nederlandse inzending voor de 58e Biënnale van Venetië.

Kunstenaarsbijdrage

Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’, 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’, 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’ (detail), 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’ (detail), 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’ (detail), 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
Remy Jungerman, ‘PROMISE IV’ (detail), 2018-2019. Katoen textiel, kaolien (pimba), garen, spijkers, teer, kralen, hout (tulpenhout en multiplex), 498 x 136 x 134 cm. Foto: Aatjan Renders. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos.