Gallery talks — 19 jul 2018

Voorafgaand aan de Internationale AIDS Conferentie (23 juli t/m 27 juli), die na 26 jaar terugkeert naar Amsterdam, organiseert het Stedelijk Museum een serie Gallery Talks over aidsactivisme in de kunst. Aynouk Tan (modejournalist en activist) en Jennifer Hopelezz (Businesswoman, activiste en moeder van House of Hopelezz) bespreken hun selectie van kunstwerken uit de collectie, gerelateerd aan deze thematiek.
Prijs
Museumticket + €3
Locatie
Tentoonstellingsruimte, verzamelen: entreegebied
Tijd
19 jul 2018, 16.00 tot 17.00
Taal
Nederlands
Toegang
tickets

In de jaren 80 drukte de aidsepidemie een onuitwisbare stempel op de westerse samenleving. De genadeloze bekritisering van homoseksuele mannen en de onverschillige houding van veel regeringen tegenover de crisis, wakkerde het activisme in de kunst aan. Enerzijds werd kunst ingezet als direct verzet tegen het regeringsbeleid, anderzijds zetten veel kunstenaars zich in om meer bewustzijn te creëren rondom aids en hiv. Daarnaast maakten veel kunstenaars werk ter nagedachtenis van overleden dierbaren. Zo lieten ze kunst en leven samenvallen en gaven ze het persoonlijke domein een culturele en esthetische relevantie.

Aids is not over but can be

Hoewel Amsterdam het doel nadert van een aidsvrije stad, worden er wereldwijd jaarlijks bijna 1,8 miljoen mensen geïnfecteerd met het hiv-virus. Aidsbestrijding is niet iets van het verleden, maar nog steeds van wezenlijk belang. In de jaren 80 hebben kunst en cultuur een cruciale rol gespeeld in het bespreekbaar maken en bestrijden van aids. Het Stedelijk Museum heeft daarom twee sprekers uitgenodigd die hun persoonlijke inzichten en interpretaties delen aan de hand van een selectie van werken.

Meer over de spreker

Aynouk Tan (1982) is mode- filosoof en gebruikt mode als middel voor culturele analyse en maatschappijkritiek. Ze verwierf nationale bekendheid dankzij haar column 'mode volgens Aynouk Tan' in het NRC Handelsblad waarvoor ze zich wekelijks in een andere outfit hulde om de historische, artistieke en maatschappelijke betekenis ervan te bespreken. Tegenwoordig werkt ze als publicist, curator, docent en adviseur voor een breed scala aan opdrachtgevers waaronder Radio 1, Vodafone, Mama Cash en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Al haar werkzaamheden staan in het teken van kritische reflectie op- en analyse van de manier waarop kleding en mode onze identiteit, percepties en gedrag vormen.

Credits

Met dank aan de Gemeente Amsterdam