Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Performance — 29 jan 2015

Nieuwe performance van de Zwitserse kunstenaar Alexandra Bachzetsis.

Prijs
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50
Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
29 jan 2015, 19.00 tot 20.00
Taal
Engels
Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

In Alexandra Bachzetsis' nieuwe werk From A to B via C bewegen drie lichamen naar elkaar toe en van elkaar vandaan. Ze treden op als elkaars spiegelbeelden – zij het gemedieerd en ongesynchroniseerd. In dit spiegelbeeld vindt een transpositie plaats waarbij verschillende elementen worden overgedragen, die elk een eigen spoor achterlaten. From A to B via C ontwikkelt zich tijdens de uitvoering zelf, waarin zich geleidelijk drie paden aftekenen: van het ene lichaam naar het andere, tussen de taal en het bewegende lichaam, en in de richting van een nieuwe (conceptuele) ruimte voor performancekunst.

Gedurende de performance gebruiken de drie dansers elkaar als instructiespiegels om tot scènes te komen die de notie van ‘virtuositeit’ op de proef stellen. Zo'n scène kan zich afspelen in een balletzaal, tijdens de enscenering van een iconisch beeld of als een online tutorial. In alle gevallen geldt echter dat ‘het virtuoze' een vluchtig moment is, dat als bij toeval ontstaat. Daarna verandert het in een andere versie van zichzelf, die ofwel echter is dan zijn oorspronkelijke vorm, ofwel voor onze ogen uiteenvalt. De steeds veranderende scènes wijzen op een verlangen naar geborgenheid, naar communicatie en naar het ergens in verankeren van de eigen identiteit. Binnen deze setting van instructie en virtuositeit vormen de lichamen van de dansers – zowel hun innerlijk als hun uiterlijk – het vocabulaire, de grammatica en syntaxis waarmee kennis en informatie worden overgedragen. De dansers dragen hun eigen transformatieprocessen op elkaar over, waardoor de grenzen van autonomie en de hiërarchische verhoudingen tussen hun lichamen vervagen.

De relatie tussen taal en overdracht is een van de centrale thema's in From A to B via C. Bachzetsis beschouwt taal als fysiek en belichaamd, al werpt het werk ook vragen over vertaling op. Hoe wordt kennis omgezet in taal, die schijnbaar toevallige verzameling van tekens die functioneren als betekenisdragers? En wat is de taal van het performende lichaam? Met name deze laatste vraag lijkt relevant voor dans en performance, aangezien de scripts en notatiesystemen voor lichamelijke expressie vaak in talige beschrijvingen gevat zijn. Dankzij het script kan de performance in een versimpelde vorm worden overgedragen, maar hoe beïnvloedt deze geschreven taal de fysieke performance?

From A to B via C zal zich in verschillende versies ontvouwen: in het theater, in de tentoonstellingsruimte en online. Tussen de verschillende podia waarop de performance wordt vertolkt ontstaat een gedeelde ruimte. We vragen ons af hoe we daar zijn beland, en volgen behoedzaam ons spoor terug.

Bekijk de trailer van From A to B via C

Meer informatie over de kunstenaar:

Alexandra Bachzetsis woont en werkt in Basel en Zürich. Ze is een kunstenaar en choreograaf met een divers oeuvre dat performance, theater, dans en beeldende kunst omspant. In haar werk onderzoekt ze vooral hoe gebaren en beweging elkaar in 'lage' cultuurgenres, zoals romantische komedie of hiphop-videoclips, op eenzelfde manier beïnvloeden als in 'hoge' kunstvormen als ballet en performance. Haar performances stellen ook de stereotiepe representatie van het vrouwelijke lichaam in de hedendaagse populaire cultuur ter discussie. Typisch gender-gebonden cliché’s worden instrumenten voor zelfreflectie en zelfbekrachtiging. Bachzetsis werkt onafhankelijk; sinds 2003 maakt en presenteert ze haar werken in theaters en instellingen voor hedendaagse kunst. Recente werken waarin ze als choreograaf en performer optrad zijn Mainstream (in samenwerking met Yan Duyvendak, Zürich 2007), ACT (in samenwerking met Lies Vanborm en Tina Bleuler, Dresden 2007), This side up (eenkanaals video en tekst in samenwerking met Julia Born, Londen, 2007), Soirée (in samenwerking met Lies Vanborm en Tina Bleuler, Zürich, 2008), Dream Season (Zürich, 2008), Dancing (met medewerking van studenten van de Rietveld Academie, Amsterdam, 2009), Bluff (Zürich, 2009), Rehearsal (lopend project) (tweekanaals video, Glarus, 2010) en A Piece Danced Alone (Zürich, 2011). In 2007 ontving Bachzetsis de Migros Kulturprozent Jubilee Award. In datzelfde jaar richtte zij samen met Lies Vanborm en Tina Bleuler het kunstenaarscollectief Company op. In 2008 nam ze deel aan de 5de Berlin Biennial for Contemporary Art en had een grote solotentoonstelling, SHOW, met als curator Adam Szymczyk in de Kunsthalle Basel. Ze won de Swiss Art Award 2011 en werd genomineerd voor de Griekse DESTE Prize 2011 in Athene. In 2012 won ze de Swiss Performance Prize en was haar werk Etude te zien tijdens dOCUMENTA (13), Kassel, 2012. Haar recente werk The Stages of Staging ging in september 2013 in première in het Stedelijk Museum, Amsterdam.

Credits:

CONCEPT EN CHOREOGRAFIE Alexandra Bachzetsis // PERFORMANCE EN REALISATIE Alexandra Bachzetsis, Anne Pajunen, Gabriel Schenker // RESEARCH CURATOR Hendrik Folkerts // GELUID Tobias Koch in samenwerking met Dan Solbach // TECHNIEK Patrik Rimann // KOSTUUMS Cosima Gadient // PRODUCTIEASSISTENT Mali Thüler // PR DESIGN, FOTOGRAFIE EN CINEMATOGRAFIE in samenwerking met Julia Born, Gina Folly, Mirjam Laura Leonardi // PRODUCTIEMAATSCHAPPIJ All Exclusive // PRODUCTIEMANAGEMENT Anna Geering // MET STEUN VAN Kooperative Fördervereinbarung tussen: Stadt Zürich, Kanton Basel‑Landschaft, Kanton Basel‑Stadt, Pro Helvetia‑Schweizer Kulturstiftung, Stanley Thomas Johnson Foundation, Roldenfund, Fluxum Foundation en Oertli‑Stiftung // IN OPDRACHT VAN EN ONTWIKKELD in samenwerking met Tate Modern, Londen, Biennale of Moving Images, Genève, en Fundación Jumex Arte Contemporáneo, Mexico-Stad // COPRODUCTIE met Kaserne Basel en Theaterhaus Gessnerallee, Zürich // MET BIJZONDERE DANK AAN Roger Diener