Performance — 16, 17 feb 2018

Catherine Christer Hennix, Benjamin Duboc, Rozemarie Heggen, Hilary Jeffery en Marcus Pal
Prijs
€3,- (exclusief entreeticket) 
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
16 feb 2018, 19.00 tot 21.00
17 feb 2018, 14.00 tot 16.00
Taal
Engels
Catherine Christer Hennix, durational sound composition for Lucio Fontana’s exhibition “Ambienti Environments” at Hangar Bicocca 2017
Catherine Christer Hennix, durational sound composition for Lucio Fontana’s exhibition “Ambienti Environments” at Hangar Bicocca 2017

Catherine Christer Hennix: componist, computer
Benjamin Duboc: contrabas
Rozemarie Heggen: contrabas
Hilary Jeffery: live geluid
Marcus Pal: computer assistent

Blue(s) in Green to the 31 Limit is een nieuw werk van Catherine Christer Hennix en gaat in première bij de Sonic Acts Academy met twee live performances in het Stedelijk Museum Teijin Auditorium. Dit nieuwe werk wordt uitgevoerd door Benjamin Duboc, Rozemarie Heggen, Hilary Jeffery, en Marcus Pal.

Blue(s) in Green to the 31 Limit maakt gebruik van afzonderlijke door de computer gegenereerde akkoorden ontleend aan Monochromatism (Green), dat deel uitmaakt van een eerder werk van Hennix Three Monochromatisms. Oorspronkelijk werd dit stuk ontwikkeld als sonische pedant van één van Lucio Fontana’s monochrome ‘light environments’.
Blue(s) in Green to the 31 Limit – een verwijzing naar Bill Evans’ ballade Blue in Green, beroemd gemaakt door Miles Davis – is de eerste keer dat  Hennix een formatie gebruikt met twee versterkte contrabassen. De componist wordt verder begeleid door twee ervaren improvisatoren, beiden in de voorhoede van de hedendaagse muziek, die haar subtiele ‘drone’  begeleiden op een manier die minutieus is afgestemd op de groen belichte ruimte van het Auditorium. Het stuk is een versmelting van Hennix’s  wiskundige interesse en de traditionele praktijk van aanhoudende toonhoogte in de zogenoemde just-intonatie.

“Christer Hennix laat in elk medium de beheersing zien van de onderlinge relatie tussen het Oosters en Westers denken”

— La Monte Young

Catherine Christer Hennix (US, SE) is componist, filosoof, wiskundige en beeldend kunstenaar. In de jaren zestig en zeventig werkte ze met beroemdheden als La Monte Young en Pandit Pran Nath. Ze werkte ook veel samen met de Amerikaanse anti-kunst-filosoof, componist en violist Henry Flynt. Hennix ontleent haar inspiratie aan Japanse Gagaku muziek en vroege vocale muziek (van laat-middeleeuwse componisten als Perotinus en Leoninus). Begin jaren tachtig was zij op uitnodiging van Marvin Minsky verbonden aan het AI Lab van het MIT. Haar belangrijkste composities worden gezien als deel van een voortgaande oneindige cyclus. Zij werkt in Berlijn waar zij recentelijk, na een lange onderbreking, weer voor het publiek is gaan optreden.

In 2017 zijn Stedelijk Museum Amsterdam en Sonic Acts een onderzoekstraject gestart dat is gericht op de minder bekende pioniers van de geluidskunst. De eerste stap van dit samenwerkingstraject bestond uit de presentatie van  de archieven van de Amerikaanse componist en geluidskunstenaar Maryanne Amacher (1938-2009). De performance Blue(s) in Green to the 31 Limit is de voortzetting van dit partnerschap tussen het Stedelijk Museum en Sonic Acts, en wordt gepresenteerd ter gelegenheid van de Solo-tentoonstelling gewijd aan Catherine Christer Hennix’ beeldende werk. De tentoonstelling Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme is samengesteld door Karen Archey conservator Hedendaagse kunst en Time-based Media van het Stedelijk Museum en Lawrence Kumpf artistiek directeur van Blank Forms.