Events — 10 mei 2019

Filmprogramma met het thema animatie rondom de tentoonstelling ‘Maria Lassnig – Ways of Being’. Naast werken van Maria Lassnig worden ook korte films van andere kunstenaars getoond.
Prijs
Museumticket + € 3
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
10 mei 2019, 20.00 tot 21.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets 

Tijdens haar verblijf in New York van 1968 tot 1980 maakte Maria Lassnig kennis met de techniek van animatie: het laten bewegen van haar tekeningen. Ook haar zelfportretten en werken rondom body-awareness werden vanaf de jaren 1970 onderwerp van haar animaties. Ook heeft Lassnig een grote hoeveelheid beeldmateriaal achtergelaten die inzicht geeft in haar veelzijdige rol als filmmaker. Met dit filmprogramma wordt haar werk geplaatst binnen de context van onafhankelijke, feministische en experimentele animatie in de jaren 1970 in New York.

Maria Lassnig Encounter, 1970, single frame (montage) Maria Lassnig Foundation  © Maria Lassnig Foundation
Maria Lassnig Encounter, 1970, single frame (montage) Maria Lassnig Foundation © Maria Lassnig Foundation
Maria Lassnig Drawing for the film Selfportrait, 1971 Maria Lassnig Foundation © Maria Lassnig Foundation Foto: Roland Krauss
Maria Lassnig Drawing for the film Selfportrait, 1971 Maria Lassnig Foundation © Maria Lassnig Foundation Foto: Roland Krauss

De complexe productie waarbij tekening, filmbeeld en geluid tot animatie en experimentele film worden getransformeerd inspireerde een collectieve werkmethode. In 1974 richtte Lassnig Women/Artist/Filmmakers, Inc. op, samen met enkele andere geëngageerde vrouwelijke (film)kunstenaars, onder wie Doris Chase, een van de pioniers op het gebied van video- en computeranimatie. Chase maakt in haar films vaak gebruik van dans om beweging weer te geven, iets wat Lassnig ook doet in haar animatie. Lassnigs films werden tevens gewaardeerd binnen de onafhankelijke animatiefilmindustrie rond de Amerikaanse filmmaker George Griffin. Na het ontvangen van een prijs voor haar film Selfportrait (1971) werd Lassnig geschaard naast hedendaagse vrouwelijke animators zoals Suzan Pitt. Feministische en erotische onderwerpen komen veelvuldig aan bod in haar animatiefilms. Lassnig creëerde ook verhalen over deze kwesties waarin zij ervaringen uit haar eigen relaties verwerkte. Haar werk wordt beschouwd als een drijvende kracht voor de erkenning van animatie als beeldende kunstvorm.

Dit programma is samengesteld door Stefanie Proksch-Weilguni, PhD-kandidaat aan de Universiteit van Basel.

Programma

20.00 uur
Introductie door Stefanie Proksch-Weilguni (eikones – Center – for the Theory and History of the Image, Basel)
20.10
DEEL 1: ZELFPORTRET / SELBSTPORTRAIT
Maria Lassnig, Selfportrait, 1971, 5 min
Mary Beams, Tub film, 1972 1:46 min
George Griffin, Head, 1975, 10:30 min
Maria Lassnig, Stone Lifting. A Self Portrait in Progress, 1971-74, 7:04 min
20.30
DEEL 2: KOPPELS / PAARE
Maria Lassnig, Couples, 1972, 10 min
Lisa Crafts, Desire Pie, 1976, 5 min
Suzan Pitt, Asparagus, 1979, 18 min
Maria Lassnig, Encounter, 1970, 1 min
21.10
DEEL 3: DANSENDE LICHAMEN / TANZENDE KÖRPER
Maria Lassnig, Shapes, 1972, 10 min
George Griffin, Trikfilm 1, 1972, 1 min
Doris Chase, Circles II, Version II, 1972, 8 min+
Maria Lassnig, Black Dancer, 1974, 1 min,
21.30
Einde programma 
22.00
Museum sluit

Ik zocht naar een realiteit die meer in mijn bezit zou zijn dan de buitenwereld en vond deze in de vorm van de door mij bewoonde lichaamsbehuizing.

— Maria Lassnig

Over de tentoonstelling
De Oostenrijkse kunstenaar Maria Lassnig (1919-2014) wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de 20e eeuw. Ze maakte naam met haar ‘Körperbewusstseinsbilder’ (‘lichaamsbewustzijnswerken’), waarin zij gewaarwordingen van haar lichaam thematiseerde en op deze manier haar relatie tot de wereld definieerde. De tentoonstelling Maria Lassnig – Ways of Being  is van 6 april t/m 11 augustus 2019 te zien.