Events — 18 feb 2020

Naar aanleiding van de tentoonstellingen Francis Alÿs: Children’s Games in Eye Filmmuseum en Carlos Amorales - The Factory in het Stedelijk Museum presenteren beide musea een Eye on Art editie over performance en registratie.

Prijs
Via Eye Filmmuseum
Locatie
Eye Filmmuseum
Tijd
18 feb, 19.15 tot 21.30
Taal
Engels
  • Carlos Amorales, Los Amorales, 1996. Met dank aan de kunstenaar, kurimanzutto en Nils Stærk.
  • Francis Alÿs, The Leak, 1995.
  • Francis Alÿs, Paradox of Praxis: Sometimes Making Something Leads to Nothing, 1997.

Beeldend kunstenaars Carlos Amorales (Mexico, 1970) en Gabriël Lester (Nederland, 1972) gaan met elkaar in gesprek over de relatie tussen registratie en performance, en leggen daarbij verbanden met het werk van kunstenaar Francis Alÿs, aan wie Eye een tentoonstelling wijdt.

In het werk van Alÿs (Antwerpen, 1959) staan simpele, performatieve acties in de openbare ruimte centraal. De kunstenaar voert de acties meestal zelf uit. Hij legt ze vast in foto’s, films en tekeningen.

Ook in het werk van beeldend kunstenaars Carlos Amorales (Mexico City, 1970) en Gabriël Lester (Amsterdam, 1972), die in de jaren negentig veel samenwerkten, spelen performance en de registratie daarvan een belangrijke rol. Wat is de relatie tussen een live uitgevoerd kunstwerk en de opname ervan? Welke overwegingen maken kunstenaars wanneer ze een performance niet zelf uitvoeren, maar iemand anders vragen? Tijdens deze editie van Eye on Art gaan Amorales en Lester in gesprek over het werk van Alÿs, hun eigen praktijk, en andere kunstenaars die belangrijk voor ze zijn.

Tijdens het programma wordt Alÿs’ korte film Paradox of Praxis: Sometimes Making Something Leads to Nothing uit 1997 vertoond, waarin de kunstenaar een groot blok ijs door de drukke straten van Mexico-Stad schuift. Daarnaast wordt werk getoond van Amorales en Lester, maar ook van Buster Keaton, Joan Jonas, Bruce Nauman en Krõõt Juurak & Alex Bailey (Performance for Pets). De avond wordt ingeleid door Marian Cousijn, associate programmer Eye on Art.

OVER DE SPREKERS

Carlos Amorales (Mexico City, 1970) kwam in 1992 naar Amsterdam, waar hij verschillende kunstopleidingen volgde. In 2003 nodigde hij bezoekers van de Biënnale van Venetië uit om Mexicaanse worstelaarslaarzen te maken in het Nederlandse paviljoen. In 2004 richtte hij samen met muzikant Julián Lede het platenlabel Nuevos Ricos op, waarmee ze grote concerten organiseerden en CD’s met onofficiële opnames verspreidden. Voor het ontwerp van de covers gebruikten ze het Liquid Archive, Amorales’ verzameling vectorafbeeldingen. Amorales vertegenwoordigde Mexico op de Biënnale van Venetië in 2017. Zijn tentoonstelling The Factory is tot en met 17 mei te zien bij Stedelijk Museum Amsterdam.

Gabriel Lester (Amsterdam, 1972) studeerde film en beeldende kunst. Zijn werk is cinematografisch, hoewel dat niet hoeft te betekenen dat hij ook altijd met film of video werkt. Net als cinema, omvat de praktijk van Lester alle denkbare media en neemt het zowel tijd als ruimte in beslag. Zijn werken kennen een spanningsboog en zijn impliciet verhalend, uitgesproken beeldend, of beide. De kunstenaar brengt zelden een expliciete boodschap of een enkelvoudig idee over ­– hij stelt eerder manieren voor om je tot de wereld te verhouden. Lesters werk wordt veelvuldig getoond in musea en op kunstbiënnales.