Performance — 2 mrt 2019

Prijs
Gratis, maar reservering noodzakelijk
Locatie
Erezaal
Tijd
2 mrt 2019, 11.00 tot 11.30
2 mrt 2019, 13.00 tot 13.30
2 mrt 2019, 16.30 tot 17.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Met trots presenteert het Stedelijk Museum de Joy Mariama Smiths performance Fou Fou als onderdeel van de tentoonstelling Freedom of Movement.

Joy Mariama Smith creëert ruimtes waarin bezoekers worden uitgenodigd om vragen over identiteit en toegankelijkheid te onderzoeken. Hun* speciaal voor het Stedelijk Museum ontwikkelde performance Fou Fou gebruikt het Amerikaanse kinderliedje ‘Little Bunny Foo Foo’ als uitgangspunt om het fragiele evenwicht tussen persoonlijke vrijheid en andermans onderdrukking te onderzoeken. Het lied beschrijft een konijn dat veldmuizen lastigvalt door ze op hun hoofd te slaan, totdat het uiteindelijk wordt gestraft door een fee. De onbenullige manier waarop het konijn de veldmuizen geweld aandoet – en de weigering om zijn wandaden te erkennen of recht te zetten – beschermt effectief zijn gevoel van rechtmatigheid over zijn eigen handelen. Door het verhaal van het liedje te abstraheren gebruikt Smith het als een allegorie voor hoe wij allemaal betrokken zijn bij gewelddadige noties van vrijheid.

Joy Mariama Smith, ‘Free Fou Fou’, 2018, mixed media, courtesy de kunstenaar. Illustratie: Sarah Maloney.
Joy Mariama Smith, ‘Free Fou Fou’, 2018, mixed media, courtesy de kunstenaar. Illustratie: Sarah Maloney.

In de interactieve performance nodigt Smith het publiek uit om na te denken over hun eigen opvattingen over vrijheid, handelingsvrijheid en identiteit in relatie tot de lichamen van de performers. Terwijl het konijn, de veldmuizen en de fee met elkaar in de weer zijn, wordt de kijkers gevraagd om te bewegen, zich om te draaien, met de rug naar elkaar toe te gaan staan en bepaalde ideeën van vrijheid te accepteren, te verwerpen of te transcenderen om het bewustzijn te vergroten over hun eigen neigingen, gewoonten en vooroordelen. In dit werk gaat Smith ook na hoe handelingsvrijheid en toegang tot uitdrukking komen in het museum, een openbare ruimte waar bepaalde groepen minder vertegenwoordigd zijn dan andere. De kwesties die worden opgeworpen door een ogenschijnlijk onbeduidend kinderlied laten zien hoe diepgeworteld onderdrukking en bevoorrechting in de westerse culturen zijn.

De performance wordt vergezeld door Smiths multimedia-installatie Free Fou Fou, die lijkt op een altaar – voor de bezoekers een rustige ruimte voor reflectie. Op basis van het idee van cultureel theoreticus Sianne Ngai dat dingen die we als schattig herkennen tegelijkertijd gevoelens van tederheid en agressie kunnen oproepen, bevat het altaar items die worden gekenmerkt door zachte materialen, gedempte tonen en pastelkleuren. Door de esthetiek van schattigheid in hun* werk te gebruiken, geeft Smith commentaar op de manier waarop in het proces van verwesterlijking zwarte, bruine en queer lichamen in het verleden ‘schattig’ zijn gemaakt om ze te vermarkten en te consumeren – en hoe dat nog steeds gebeurt.

ABOUT THE ARTIST

Joy Mariama Smith (1976, Verenigde Staten) is een installatie- en bewegingskunstenaar, activist, docent en architectonisch ontwerper. Hen* studeerde aan het Dutch Art Institute in Arnhem; de NewSchool of Architecture & Design in San Diego; L'École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq in Parijs; en het Oberlin College in Ohio. Hun werk is internationaal op diverse locaties en evenementen te zien geweest, onder meer bij If I Can’t Dance Edition VI – Event and Duration, Amsterdam; SoLow Festival, Philadelphia; en Ponderosa Movement & Discovery in Stolzenhagen, Duitsland. Momenteel geeft hen les aan de School for New Dance Development (SNDO) in Amsterdam.

 *Hen/hun: gender-neutraal voornaamwoord, derde persoon enkelvoud.