Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Events — 22, 23 feb t/m 3 mrt 2019

Naast de Sonic Acts festivalavond op vrijdag en de weekendperformances op 23 en 24 februari, is tot en met 3 maart de tentoonstelling HEREAFTER, An Exhibition in Three Acts te zien met werk van Tony Cokes.
Prijs
Geldig museumticket
Locatie
zalen 1.2/1.3/1.4
Tijd
22 feb 2019, 19.00 tot 22.30
23 feb t/m 3 mrt 2019, 10.00 tot 18.00

Sonic Acts en Stedelijk Museum Amsterdam werken al sinds 2011 samen aan geluidskunst-gerelateerde projecten. In 2017 initieerden het Stedelijk Museum en Sonic Acts een lange-termijn project, gewijd aan de minder bekende pioniers in de geluidskunst. Het eerste deel van deze samenwerking was een duik in de archieven van Amerikaanse componist en geluidskunstenaar Maryanne Amacher. Het tweede deel was een film in opdracht: een ode aan het werk en de muzikale ideeën van Martin Bartlett, gemaakt door Luke Fowler. Het derde deel, in 2018, omvatte een tentoonstelling, een nieuw geluidswerk en een performance door de Zweedse componist, wiskundige en visueel kunstenaar Catherine Christer Hennix.

Dit jaar vervolgen Sonic Acts en Stedelijk het traject met de vertoning van werken die de revolutionaire geluiden van Tony Cokes’ videokunst vieren, alsook de vergeten nalatenschap van Julius Eastman (1940-1990), de queer Afrikaans-Amerikaanse avant-garde componist, pianist, vocalist en dirigent wiens werk is geïntegreerd in The Third Part of the Third Measure (2017) van The Otolith Group.

Tony Cokes, Black Celebration, film still, 1988. Courtesy of the artist; Greene Naftali, New York and Electronic Arts Intermix (EAI), New York.
Tony Cokes, Black Celebration, film still, 1988. Courtesy of the artist; Greene Naftali, New York and Electronic Arts Intermix (EAI), New York.

Tony Cokes

De videowerken in deze tentoonstelling omvatten meer dan drie decennia maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: ze bevragen de representatieve regimes van beeld en geluid die door media en populaire cultuur zijn bestendigd. Cokes betwist de impliciete ideologische vooringenomenheid van onze bemiddelde wereld met onverwachte tegenstellingen. Hij grijpt en ondermijnt een mix van materialen van de publieke invloedssfeer – van Trump’s toespraken, een fragment van een comedy set van George Carlin, teksten van The Situationist International of Barbara Kruger, tegen een achtergrond met muziek van Skinny Puppy, Gang of Four, of Whitney Houston. Zo stelt hij ideeën en houdingen aan de kaak die we eerder als vanzelfsprekend beschouwden.

Locaties: zalen 1.2/1.3/1.4
Data: 22-02-2019 (19.00 uur) – 03-03-2019 (18.00 uur)

Tony Cokes, Black Celebration, film still, 1988. Courtesy of the artist; Greene Naftali, New York and Electronic Arts Intermix (EAI), New York.
Tony Cokes, Black Celebration, film still, 1988. Courtesy of the artist; Greene Naftali, New York and Electronic Arts Intermix (EAI), New York.

Over Sonic Acts

Sinds haar oprichting in 1994 heeft Sonic Acts zich ontwikkeld tot platform voor onderzoek in kunst, technologie, muziek en cultuur. Het is een verzamelplek voor kunstenaars, theoretici, wetenschappers en filosofen, en een festival met vooruitblikkende projecten, ideeën en werken. Iedere festivaleditie verkent een gekozen thema aan de hand van een internationale conferentie, een breed scala aan concerten en performances, tentoonstellingen en filmvertoningen, op die manier een breed spectrum van werkvelden, praktijken en disciplines omarmend.