Events — 28 okt 2020

A Daily Practice: One is Always Plural

Locatie
Online livestream
Tijd
28 okt 2020, 14.00 tot 15.30
Taal
Engels
Toegang
Kijk terug

Yael Davids (1968) onderzoekt op wat voor manieren het menselijk lichaam kan fungeren als documentair geheugen. Ze onderzoekt hoe een collectief erfgoed en maatschappelijk beladen verhalen verweven raken met het persoonlijk leven en de gevoeligheden van het individu, dat de concrete wereld daardoor ervaart in het licht van een hoogstpersoonlijke eindigheid. In de afgelopen vijf jaar is Davids officieel opgeleid in de Feldenkrais Methode. Ze gebruikt de Methode als onderzoeksmiddel voor een beter begrip van de interne werking van structuren en huidige tendensen - lichamelijke, institutionele en artistieke. Haar drie jaar durende onderzoekstraject richt zich op lesomstandigheden en zorgtaken en gaat in op een hele reeks kwesties, zoals: hoe veranderen we de huidige stijl van onderwijs als een competitieve, mentaal afmattende ervaring? Hoe kunnen we andere leerprocessen integreren die verder gaan dan de gebruikelijke optische belevenis? Hoe kan de relatie tussen leerling en leraar democratischer worden? Hoe kunnen we zelfreflectie en individuele interpretatie bevorderen? Hoe kunnen we anders denken over zelfbeperkingen?

A Daily Practice brengt Davids’ onderzoek bijeen dat zij in de afgelopen drie jaar deed met steun van de Gerrit Rietveld Academie en het Van Abbemuseum. Het onderzoek vond plaats binnen het kader van het Creator Doctus (CrD) programma - een postdoctoraal, praktijkgericht programma met financiële steun van het EU-programma Erasmus+. Het doel van het CrD is kunstenaars het equivalent van een doctoraat te kunnen geven. Yael Davids is de eerste deelnemer van dit programma.

Yael Davids, A Daily Practice, One is Alway a Plural
Yael Davids, A Daily Practice, One is Alway a Plural

OVER STUDIUM GENERALE 2021/2021

“The claim of equality is not only spoken or written, but is made precisely when bodies appear together or, rather, when, through their action, they bring the space of appearance into being.” — Judith Butler

Dit jaar staat Studium Generale Rietveld Academie in het teken van verschillende manieren waarop het lichaam ervaren wordt en zich manifesteert, en over (ont)belichaming in de kunst en het leven. We zijn ons hyperbewust geworden van ons lichaam en dat van anderen. Door Covid-19, de quarantaines en richtlijnen voor fysieke afstand hebben we niet alleen te maken met (onze) virale lichamen, kwetsbare lichamen en eenzame lichamen; in pogingen om het leven voort te zetten, manifesteren we ons non-stop achter onze schermen als virtuele lichamen en data-lichamen. Hierdoor ontstaan nieuwe levensvormen, maar ook meer technieken die gecontroleerd, uitgesloten en gemanipuleerd kunnen worden. Hierdoor ontstaan nieuwe levensvormen, maar ook meer technieken ter controle, uitsluiting en manipulatie. Al veel langer hebben we te maken met sociale en politieke differentiaties die worden gemaakt tussen lichamen die er toe doen en lichamen die er minder toe zouden doen. Over de hele wereld wordt protest belichaamd door mensen die samenkomen en zich verenigen in verzet.

Wat zijn experimentele en emanciperende strategieën en praktijken voor fluïde belichamingen? Hoe kunnen we resistente collectieve lichamen vormen zonder onze eigen subjectiviteit en vleselijke "materie" te verliezen? Hoe kunnen we hierover denken vanuit de kunstpraktijk en -theorie?

“It is precisely because our bodies are the new enclaves of biopower and because our apartments are the new cells of biovigilance that it is more urgent than ever to invent new strategies of cognitive emancipation and resistance.” — Paul B. Preciado

STUDIUM GENERALE RIETVELD ACADEMIE

Studium Generale Rietveld Academie is een transdisciplinair theoretisch programma bedoeld voor studenten en medewerkers van alle afdelingen van de Gerrit Rietveld Academie. Het staat ook open voor een breder publiek. Studium Generale wil laten zien hoe kunst en design samenhangen met andere domeinen – van persoonlijk tot politiek en van popcultuur tot de academische wereld – en hoe ons ‘nu’ verband houdt met verleden en toekomst en ons ‘hier’ met ‘ergens anders’. Klik hier voor meer informatie.