Gallery talks — 22 mei 2019

Tentoonstellingsconservator Beatrice von Bormann stelde de tentoonstelling 'Maria Lassnig - Ways of Being' samen. Op 22 mei neemt zij je mee voor een kennismaking met het werk van Maria Lassnig.
Prijs
Museum ticket + € 3
Locatie
Verzamelen bij informatiebalie in het Entreegebied
Tijd
22 mei 2019, 16.00 tot 17.00
Taal
Engels

De tentoonstelling ‘Maria Lassnig – Ways of Being’ toont het werk van de Oostenrijkse kunstenaar Maria Lassnig. In Nederland is zij relatief onbekend, maar internationaal wordt zij gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste en eenentwintigste eeuw. Haar veelzijdige oeuvre omvat schilderijen, tekeningen, films en beeldhouwwerken. Een belangrijk thema voor Maria Lassnig was haar 'Körperbewusstsein' (body awareness), de verhouding tussen je lichaam en de wereld. Ze beeldt niet af wat ze ziet, maar brengt de innerlijke ervaring van haar lichaam in beeld.

Ervaar zelf hoe Maria Lassnig dacht en werkte en ontdek haar omvangrijke oeuvre samen met conservator Beatrice von Bormann.

Maria Lassnig, 'Dame mit Hirn', ca. 1990 - 1999. © Maria Lassnig Foundation
Maria Lassnig, 'Dame mit Hirn', ca. 1990 - 1999. © Maria Lassnig Foundation

OVER BEATRICE VON BORMANN

Beatrice von Bormann is conservator 1860-1960 bij het Stedelijk Museum Amsterdam en stelde de tentoonstelling Maria Lassnig – Ways of Being samen. Ook bereidt zij een tentoonstelling voor over de Duitse expressionisten Emil Nolde en Ernst Ludwig Kirchner en hun specifieke relatie met ethnografica, vanuit een postkoloniaal gezichtspunt. Deze tentoonstelling ontstaat in samenwerking met het Statens Museum in Kopenhagen. Von Bormann was sinds 2014 werkzaam als Hoofd Collecties en conservator bij het Museum der Moderne Salzburg en heeft daar onder meer de tentoonstellingen Charlotte Salomon – Leben? oder Theater? en Affichomanie. Toulouse-Lautrec und das Plakat um 1900 gemaakt. Daarvoor was zij als freelance conservator onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstellingen Oskar Kokoschka – Humanist und Rebell voor Museum Boijmans Van Beuningen, die daarna doorreisde naar Kunstmuseum Wolfsburg, Dix/Beckmann: Mythos Welt voor de Städtische Kunsthalle Mannheim en de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München. Tevens heeft zij Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947 voor het Van Gogh Museum samengesteld. Bij de Universiteit van Amsterdam was zij van 2002-2010 betrokken als gastonderzoeker.